Mintegy 5,419 milliárd forintból fejleszti az Idomsoft Zrt. vezette konzorcium a három fő közigazgatási nyilvántartási rendszercsoportot idén év végéig, a Nemzeti Adatvagyon Szolgáltatásfejlesztés (NAVASZ) projekt a Széchenyi 2020 programban uniós támogatással valósul meg - jelentette be Hajzer Károly, a Belügyminisztérium informatikai helyettes államtitkára sajtótájékoztatón kedden Budapesten.

Hozzátette: a fejlesztés lényege, hogy a közigazgatási szervezetek nem saját nyilvántartásokat építenek és fejlesztenek, hanem a közhiteles adatbázisokból kapják meg a legfrissebb adatokat. A projektben létrejövő fejlesztések átláthatóbb ügyintézést, a közigazgatási intézményi kör számára biztonságosabb adatkezelést tesznek lehetővé. Kiemelte: az e-ügyintézésnek az állampolgárokról kell szólnia, akik a fejlesztés eredményeképpen még könnyebben, gyorsabban és egyszerűbben intézhetik majd hivatalos ügyeiket.

Ignácz István nyilvántartások vezetéséért felelős helyettes államtitkár ismertette: az igazgatási ügyek az élethelyzetekhez igazodnak majd, azaz például az okmányok elvesztése esetén egy ügyintézéssel lehet majd pótolni mindent, a korábbi több eljárás helyett. Mintegy 186 ezer, jogosultsággal rendelkező használja Magyarországon a közhiteles nyilvántartásokat a közigazgatási oldalról. Jelenleg több mint 40 ügyet lehet elektronikusan intézni, ez jelentősen bővül majd: a NAVASZ projekt ezeket a nyilvántartásokat - személyiadat- és lakcím-, közúti közlekedési- és okmány-nyilvántartásokat, valamint az azokat kezelő szakrendszereket aktualizálja. Így nem fordulhat majd elő az, hogy ugyanannak a személynek más helyesírással szerepeljen a neve például a földhivatali nyilvántartásban, mint a lakcímnyilvántartásban - mondta.

A főbb intézkedések közé sorolta az együttműködésre kötelezett hatóságok közötti kapcsolattartás megkönnyítését. Az emberek a gyorsabb és olcsóbb közigazgatást fogják mindebből érezni, egy helyen szeretnék elérhetővé tenni valamennyi ügytípust - tette hozzá.

Arató Dávid, a konzorciumot vezető IdomSoft Zrt.vezérigazgatója közölte: új személyiadat- és lakcímnyilvántartást kezelő szakrendszer jön létre, bővülni fog az ügyfelek által jelenleg is elektronikusan intézhető ügyekben a használható ügyintézési csatornák és ügyek száma. Példaként említette, hogy könnyebben lesz kezelhető az indító adat megadása, az e-személyi vagy személyi szám megadásával a szükséges űrlapok automatikusan kitöltődnek a személyes adatokkal. Bevezetik az elektronikus lakcímbejelentést, az ügyek köre kibővül a tartózkodási hely bejelentésével, hosszabbításával, és egyebek között az érvényesség-ellenőrzéssel is. A közlekedési nyilvántartás megújításával és továbbfejlesztésével pedig egyebek között a járművek első forgalomba helyezését online lehet majd intézni.

A konzorciumban a Belügyminisztérium általános szakmai irányítóként és a hatósági feladatok végrehatójaként vesz részt, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) minőségbiztosítási feladatokat lát el, a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. főleg alapinfrastruktúra fejlesztésekkel járul hozzá - ismertette Arató Dávid. A fejlesztések olyan minőségi változást eredményeznek, mint amilyen a nyomógombos telefonokról az okostelefonra váltáskor következett be - mondta a vezérigazgató.

(MTI)