Hatodik felsőoktatási online fogadóóra, 2015. szeptember 25.
Tisztelt Államtitkár Úr! A duális képzés bevezetése, a gyakorlatorientáltabb oktatási formák, a mesteroktató kategória bevezetése mikorra hozhat érzékelhető változásokat a hazai műszaki szakemberek számában? Nagy szükség lenne itthon a tapasztalt szakemberekre. Működik-e olyan program, amely a külföldön dolgozó mérnökök, kutatók visszacsábítására alkalmas?
A duális képzés ez év szeptemberében indult el széles körben (21 egyetem, közel 4oo cég, az 1ooo-et közelítő hallgató), aminek az első tapasztalatairól néhány hónap múlva tudunk érdemben beszélni. Ami biztos, hogy a képzési forma iránti érdeklődés továbbra is nagyon nagy. A 2o16-os tanévre vonatkozó szerződések előkészítése folyik, november 13-ig fogják az erre vonatkozó javaslatokat benyújtani az egyetemek a Duális Képzési Tanácshoz. A vállalati szakemberek bevonásának feltételét, a mesteroktató kategóriát az Nftv. módosítása megteremtette, az egyetemek szeptembertől már alkalmazhatnak ilyen szakembereket. Az új Nemzeti Kiválóság Program tartalmaz pályázati konstrukciókat (hasonlóan a Lendület programhoz), amelyben PhD hallgatók, post-doc-ok számára biztosít attraktív finanszírozási feltételeket. Ennek a programnak a véglegesítése folyik, az MTA-val és az NKFIH-val együtt. Ennek az együttműködésnek az indoka a források hatékonyabb, koordinált felhasználása.
Tisztelt Államtitkár úr! Sajtóhírek szerint központilag előírt tanulmányi átlagot kell hoznia annak, aki nem akarja, hogy átsorolják önköltséges felsőoktatási képzésre. A Magyar Nemzet azt írtja, hogy az állami ösztöndíj igénybevételéhez a meghatározott kredit teljesítésén túl bölcsészet, művészet, művészetközvetítés, pedagógia, sporttudomány, illetve társadalomtudományi ágazatba tartozó szakokon minimum 3,5-ös súlyozott tanulmányi átlagot kell elérni. Az ingyenes hely megtartásához 3-as átlag kell orvosi, műszaki, közigazgatási, jogi, informatikai, gazdasági, természettudományos és agrár szakokon. Ez a változás mikortól léphet életbe, és a rendelettervezetnek milyen más fontos pontja van, ami közvetlenül érinti a hallgatókat?
Az Ön által hivatkozott rendelet tervezet széles körű szakmai egyeztetésére ma kerül sor, ahol ezek a kérdések megvitatásra kerülnek. A hallgatókat leginkább érintő-érdeklő kérdés valóban az átlag eredmény, ami a törvényben megjelenteknek megfelelően ÉS relációban jelent meg a munkamennyiség követelménnyel együtt. A modellszámítások eredményei alapján fogunk megállapodni, szakmai egyeztetési szinten ma, ill. végleges megállapodás a Felsőoktatási Kerekasztal ülésén történik.
(EMMI Felsőoktatásért Felelős Államtitkárság)