Kilencedik felsőoktatási online fogadóóra, 2015. november 18.

Tisztelt Államtitkár Úr! Azt szeretném megtudni, hogy jelenleg hogyan áll az intézményi átszervezés folyamata? Melyek azok az intézmények, ahol már megkezdődtek az integrációs folyamatok? Készülnek-e változásokat követő intézményi stratégiák?

A miniszteri döntésnek megfelelően halad az átalakítási folyamat. 2016. január 1-jétől a Budapesti Corvinus Egyetem három budai kara a Szent István Egyetem részeként működik tovább, ugyanezzel az időponttal a Nyugat-magyarországi Egyetem mosonmagyaróvári és győri karai a Széchenyi István Egyetemhez csatlakoznak. Az intézmények vezetői az átadás-átvétellel kapcsolatos főbb kérdéseket a fenntartói képviselőkkel közösen már tisztázták, javaslataiknak megfelelően az átadás-átvételi megállapodás előkészítése folyamatban van. Az érintett felek nagy figyelmet fordítanak arra, hogy az átalakulásban érintett hallgatói és közalkalmazotti közösség megfelelő tájékoztatása megtörténjen. Az oktatatási és kutatási munka a megszokott rendben folytatódik januártól.

 

Tisztelt Államtitkár úr! Múlt héten Debrecenben beszélt arról, hogy 70 milliárd forintot biztosítanak az orvosképzés fejlesztésére. Ezt pontosan milyen ütemezésben, mire fordítják majd, milyen fejlesztések várhatóak?

A „Fokozatváltás a felsőoktatásban” c. felsőoktatási stratégia kiemelt területként kezeli az orvos- és egészségtudományi képzéseket. Erre tekintettel kormányjelentés-tervezet elemzi a képzések helyzetét, és a fejlesztés lehetséges irányai tekintetében fogalmaz meg lehetőségeket a képzési szerkezet és tartalom, a személyi és tárgyi infrastruktúra, a kutatási, illetve a klinikai háttér vonatkozásában. A javaslatok tartalmazzák a képzési területben érintett intézmények komplex infrastruktúra-fejlesztésének javaslatait, amelyek jelenleg 70 milliárdos nagyságrendet képviselnek. A jelentést várhatóan ez év decemberében tárgyalja a kormány, ezért jelenleg bővebb tájékoztatást nem tudunk adni.

Az orvos- és egészségtudományi képzések fejlesztésére egyrészt azért van szükség, mert ezen képzések nemzetközi versenyképességünk legmeghatározóbb elemei, másrészt az öregedő társadalom és a lakosság egészségügyi állapotának alakulása is indokolja a rendszerszintű fejlesztést.

 

Tisztelt államtitkár Úr! A felsőoktatási bértábla közelmúltban bejelentett emelésére hogyan reagáltak az érintettek? Milyen volt a döntés visszhangja?

Az érintettek üdvözölték a kormány döntését, különös tekintettel arra, hogy a döntés a teljes oktatói bértáblára vonatkozik. A béremelés hozzájárul a versenyképes és minőségi felsőoktatás kialakításához.

A vonzóbb bérviszonyok miatt várhatóan többen terveznek tudományos karriert, magasabb lesz a jelentkezői arány a doktori képzésekre, növekedik a tudományos fokozatot megszerzők száma és aránya, a tudományos, kutatói és felsőoktatási munkakörökben dolgozók körében csökken a bérezésből fakadó pályaelhagyás mértéke, mérséklődik az agyelszívás mértéke és csökken a bérkiegészítés érdekében egyéb jövedelemkeresésre fordított idő nagysága, amely jelentősen hozzájárul a magyar tudomány és felsőoktatás hazai és nemzetközi vonzerejének és versenyképességének növeléséhez.

 

Tisztelt Államtitkár Úr! Azt lehet tudni, hogy idén 19 egyetem és 300 vállalat együttműködésében 500 hallgató vesz részt duális képzésben. Azt lehet már látni, hogy a következő, 2016/2017-es tanévben nő-e a duális képzést indító felsőoktatási intézmények száma, az együttműködő vállalatok száma, és mennyivel több diák kezdheti majd meg a tanulmányait ebben a képzési formában?

A Duális Képzési Tanács részére november végéig jelezhetik a felsőoktatási intézmények a duális képzés indítási szándékukat és küldhetik be a DKT részére a együttműködő szervezetekkel kötött megállapodásokat. Az intézmények előzetes jelzései alapján arra számítunk, hogy a 2016/2017-es évben új duális képzési szakok indulnak, illetve az eddigieknél is több vállalattal, szervezettel kötnek képzési megállapodást az intézmények, amely természetesen azt jelenti, hogy több duális képzési helyre jelentkezhetnek majd a hallgatók. Az Nftv. júliusi módosítása alapján már szociális munka alapképzésen is lehet 2016 szeptemberében duális képzést szervezni. Szeretnénk, ha 2020-ra tízezer hallgató tanulna duális képzési rendszerben.

(EMMI Felsőoktatásért Felelős Államtitkárság)