Munkaerőpiaci és vállalati igényekről, a felsőoktatási képzések gyakorlatorientáltságáról egyeztettek a Felsőoktatásért Felelős Államtitkárság, az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham), valamint a magyarországi vállalatok képviselői 2015. február 11-én.
A Kamara üdvözölte a felsőoktatási stratégiát, hiszen a javaslataikban megfogalmazott irányvonalak megegyeznek a Kormány felsőoktatásra vonatkozó törekvéseivel.
A találkozón Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár ismertette a „Fokozatváltás a felsőoktatásban” című új felsőoktatási koncepciót, amelynek elfogadását széles körű szakmai és társadalmi egyeztetés előzte meg, a felsőoktatásban érintett szervezetek javaslatainak nagy része pedig végül bekerült a stratégiába.
A témában érintett tagvállalatainak képviselőivel folytatott kerekasztal-beszélgetések alapján az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) is megfogalmazta ajánlásait. A Kamara vezetői örömmel fogadták, hogy szakmai javaslataik döntő többsége visszaköszön az új felsőoktatási koncepcióban.
A stratégia bemutatását követően lehetőség nyílt a Kamara, illetve a vállalatok megjelent képviselőinek javaslatait megvitatni, valamint tárgyalni a közösen megvalósítható megoldásokról, jövőbeli együttműködésekről.
A találkozó központi elemeként a Kamara, a Felsőoktatásért Felelős Államtitkárság és a legnagyobb befektetők megjelent képviselői egyetértettek abban, hogy a valós munkaerőpiaci igényekhez alkalmazkodó, gyakorlatorientált felsőoktatási képzésekre van szükség. Az ezt elősegítő megoldási javaslatok között szerepelt az ipari gyakorlatot magában foglaló doktori képzések bevezetése, a hallgatók munkavállalásának ösztönzése és segítése (pl. munkabarát órarend bevezetésével vagy a vállalat és a felsőoktatási intézmény közötti kommunikációs csatorna kialakításával, hatékonyabbá tételével), valamint a kiváló szakmai gyakorlattal rendelkező ipari szakemberek egyetemi tanárként való foglalkoztatása. Emellett nagy hangsúlyt kapott az idegennyelv-tanulás fontossága is, mely témának az AmCham évek óta szószólója.
A felsőoktatási képzések gyakorlatközpontúságának növelésével összefüggésben a résztvevők külön figyelmet fordítottak a duális képzési rendszerre, amely elnyerte a vállalatok képviselőinek érdeklődését és támogatását. A felek megállapodtak abban, hogy strukturált keretek között, rendszeresítve folytatják a szakmai együttműködést.
(Felsőoktatásért Felelős Államtitkárság)