A magyar-orosz felsőoktatási együttműködés megvalósításának részleteiről tárgyalt szerdán Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) felsőoktatásért felelős államtitkára a Moszkvában megnyílt nemzetközi oktatási kiállításon.

A Nemzetközi Oktatási Szalon nevű rendezvényen az államtitkár Veniamin Kaganov orosz oktatási miniszterhelyettessel folytatott megbeszélést.

Palkovics László az MTI-nek nyilatkozva elmondta, hogy a Vlagyimir Putyin orosz államfő februári magyarországi látogatása alkalmából aláírt egyezmények közül a két felsőoktatást érintő magyar-orosz megállapodás végrehajtása érdekében mindkét országban alakítandó, hat-hatfős munkacsoport céljairól, feladatairól tárgyalt. Megegyezett orosz partnerével a csoportok tagjainak és vezetőinek személyéről is.

A testületek létrehozásáról március végi moszkvai tárgyalásán állapodott meg Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere Dmitrij Livanov orosz oktatási és tudományos miniszterrel. A munkacsoportokat a következő hetekben felállítják - mondta Palkovics László.

Az államtitkár emlékeztetett, hogy az egyik magyar-orosz egyezmény oktatási és kutatási együttműködési keretmegállapodást, a másik a paksi atomerőmű bővítéséhez kapcsolódó felsőoktatási ügyeket tartalmazza. Mint mondta, már februárban Budapesten megegyeztek arról, hogy Oroszország az egyetemeken keresztül támogatja a paksi atomerőmű-beruházással kapcsolatban az abban részt vevő és majd az új reaktorokat működtető szakemberek képzését. Ennek a részleteit beszélték át Moszkvában.

A munkacsoportok egyik feladata a magyar és orosz ösztöndíjasok cseréjével kapcsolatos program irányítása, működtetése lesz. Mint ismeretes, mindkét ország felajánlotta, hogy 200-200 hallgató tanulhat állami költségen egymás országaiban. Magyarországon ez a Stipendium Hugaricum ösztöndíjas program keretén belül zajlik. Hasonló program létezik Oroszországban. Az MTI kérdésére Palkovics László elmondta, hogy igyekeznek felgyorsítani az ösztöndíjas csere kidolgozását. Azon belül egyébként több program futhat, de orosz partnerével úgy foglaltak állást, hogy inkább a mester- és a doktori képzésre fogják összpontosítani ezt az együttműködési formát, mert abban nagyobb a mozgástér, hiszen indulhat keresztféléves képzés is. A feladat a területek és az intézmények meghatározása, hogy ezek a képzések hatékonyak legyenek.

A másik feladat annak a kutatási együttműködésnek a magasabb szintre emelése, amely eddig is létezett az egyetemek közötti kapcsolatok révén.

A magyar és az orosz nyelv egymás országaiban való oktatásának, népszerűsítésének lehetőségeiről szólva az orosz oktatási miniszterhelyettes az úgynevezett tömeges online (internetes) tanfolyamok (MOOC - Massive Open Online Course) rendszeréről beszélt, amelyet Oroszországban az idegen nyelv oktatására már alkalmaznak az egyetemek, és azok kreditértékkel bírnak. Ennek a magyarországi alkalmazási lehetősége is felmerült az orosz nyelv oktatásában, az orosz miniszterhelyettes pedig felajánlotta, hogy figyelembe fogják venni az online magyar nyelvi kurzusokat is az orosz rendszerben - mondta Palkovics László.

A Moszkvai Nemzetközi Oktatási Szalonon a Campus Hungary is pavilont állított, amelyen több magyar egyetem is megjelent. Az oktatás új építészete jelszóval az orosz oktatási és tudományos minisztérium által szervezett, szombaton záruló nagyszabású rendezvényen számos témát vitatnak meg a résztvevők. Egyebek között a felsőoktatás finanszírozásáról és az egyetemek átalakításának nemzetközi tapasztalatairól is szó lesz.

(MTI / EMMI Felsőoktatásért Felelős Államtitkárság)