Magyarországon magas a kora gyermekkori nevelésben részt vevők aránya, a magas szintű képzettséget jól megfizetik, kevés ugyanakkor a tanóra alapfokon, a felsőoktatásba pedig viszonylag kevesen kapcsolódnak be - a többi között ez derül ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) kedden Budapesten bemutatott tanulmánykötetéből. Az OECD által most ismertetett adatok, tendenciák 2012-ből, 2013-ból származnak, így nem a jelenlegi helyzetet mutatják.

Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár elmondta: a jelentés magyarországi bemutatása szimbolikus elismerése annak, hogy a kormány oktatási céljai alapvetően egybecsengenek az OECD felmérésében megjelölt feladatokkal.

Kép letöltéseRévai Nóra, az OECD tanácsadója, Palkovics László felsőoktatási államtitkár, Montserrat Gomendio, az OECD oktatási igazgatóságának helyettes vezetője, Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár és Odrobina László szakképzésért felelős helyettes államtitkár Fotó: Árvai Károly/kormany.hu

A köznevelési államtitkár kitért az oktatás minőségi, tartalmi megerősítésére, és az elmúlt öt év intézkedéseit felidézve szólt arról, hogy a rendszerváltás óta a legnagyobb pedagógus-béremelés indult el, amely 2017-ig folyamatos lesz. Ez még nem jelenik meg a jelentésben.

Az életpályához szigorú minősítési, értékelési rendszer is társul - jelezte. A szakos ellátottság hiányának mérséklésére és a tanári pálya vonzóvá tételére indították el a Klebelsberg-ösztöndíjprogramot.

Kép letöltéseCzunyiné Bertalan Judit: az iskolák ma már biztonságban vannak Fotó: Árvai Károly/kormany.hu

Az iskolák ma már biztonságban vannak, az állam nem ruházza át a felelősséget az önkormányzatokra - mondta. Megjegyezte: a szülőket minden lehetséges eszközzel segítik a gyermeknevelésben, a magyar kormány számára a gyermek az első. Az alsó tagozat három teljes évfolyamán ingyenes a tankönyvellátás, és ennek kiterjesztése folytatódik. A mutatókon még ez sem látszik - közölte.

Czunyiné Bertalan Judit kitért az ingyenes közétkeztetés bővítésére és az Erzsébet-táborokra is, és hangsúlyozta: a kormány célja is a méltányos és jó iskolarendszer, ezen dolgoznak, az eredményeket komolyan veszik. Kérdésre válaszolva közölte: a Klik számára megítélt plusztámogatást átutalták.

Kép letöltésePalkovics László: Erősíteni kell a felsőoktatás és a munkaerőpiac kapcsolatát Fotó: Árvai Károly/kormany.hu

Palkovics László felsőoktatási államtitkár elmondta: a felsőoktatási stratégia kidolgozásakor az OECD jelentését vették alapul. Egy oktatási rendszer átalakítása azonban nem gyors folyamat, az eredmények csak 10 év múlva látszódnak.

A stratégiából kiemelte, hogy a felsőoktatás és a munkaerőpiac kapcsolatát erősíteni kell. A diploma magas munkaerőpiaci értékkel bír, a diplomások körében a munkanélküliségi ráta 2,7 százalék, ami messze az uniós átlag alatti. A diplomát szerzők arányát tekintve ugyanakkor még van teendő, főként a bemeneti oldalon - jelezte, kitérve a belépő hallgatók kompetenciájának mérésére. Szólt a duális képzés elindításáról és arról, hogy a 2013-tól finanszírozás folyamatosan nő.

Kép letöltéseOdrobina László: a szakmunkások rövidebb idő alatt képezhetik magukat technikussá Fotó: Árvai Károly/kormany.hu

Odrobina László szakképzésért felelős helyettes államtitkár közölte: első lépésként a munkaerőpiac felé próbálták a területet fordítani, a szakmaszerzésben a diákokat motiválni.

A jobban igényelt szakmákat hagyták meg az Országos Képzési Jegyzékben, illetve hároméves szakképzés után két év alatt érettségit lehet szerezni, amivel tovább lehet lépni a felsőoktatásba. Igyekeztek életpályát kialakítani, a szakmunkások rövidebb idő alatt képezhetik magukat technikussá - tette hozzá.

Kép letöltéseMontserrat Gomendio az erősségek között említette a tanárképzést Fotó: Árvai Károly/kormany.hu

Montserrat Gomendio, az OECD oktatási igazgatóságának helyettes vezetője kiemelte a korai kisgyermekkori nevelést, azon belül a hátrányos helyzetűek képzését. Az erősségek között említette a tanárképzést és az ezzel összefüggő reformintézkedéseket, a bérek emelését. A magasan képzett pedagógusok jelentik a kulcsát minden hatékonyan működő oktatási rendszernek - hangsúlyozta.

A nehézségek közé sorolta a méltányosságot, azt, hogy milyen mértékben férnek hozzá a hátrányos helyzetűek az oktatáshoz, és a felsőoktatásban az alacsony részvételi arányt, ez utóbbi együtt kezelendő a szakképzés területével.

Kép letöltéseFotó: Árvai Károly/kormany.hu

Megjegyezte: 25. alkalommal jelent meg a kötet, amely egyre több ország adataival, jó gyakorlataival, tapasztalataival bővült az évek során. Rámutatott: rendkívüli változáson ment keresztül az oktatás ezen időszak alatt, általános hozzáférésről lehet beszélni sok helyen, ami túlnyúlik a középszintű oktatáson, és bővült a szakképzés is. Rendkívüli mértékben nőtt a diákok mobilitása, a vizsgált országokban mára 4 milliót meghaladja azon hallgatók száma a felsőoktatásban, akik nem saját hazájukban tanulnak. Ez a felsőoktatási intézmények közötti verseny fokozódását eredményezte - összegzett.

Megállapította: fontos, hogy a bővülés ne menjen a minőség rovására, és biztosítsák az egyenlő hozzáférést a hátrányos helyzetűek számára is.

Kitért arra: a megfelelő oktatási rendszer hozzájárul a társadalmi mobilitáshoz is. Az OECD kész együttműködni a kormánnyal, hogy nyomon követhessék az intézkedések megvalósulását, mérhessék ezek hatását - mondta.

Kép letöltéseRévai Nóra: Magyarország erőssége, hogy magas a részvétel a kora gyermekkori nevelésben Fotó: Árvai Károly/kormany.hu

Révai Nóra, az OECD tanácsadója kiemelte: több mint 200 mutató alapján hasonlítják össze az államokat. Rámutatott: Magyarország erőssége, hogy magas a részvétel a kora gyermekkori nevelésben, sokan végeznek az alsó oktatási szinteken, az osztálylétszámok, a tanár-diák arányok megfelelőek, ugyanakkor a tanári fizetések alacsonyak és kevés a tanóra alapfokon. A felsőoktatásban viszonylag alacsony a végzettségi és részvételi arány. Utóbbiról közölte: az alapképzésben várhatóan diplomát szerzők aránya 22 százalék, szemben az OECD 36 százalékával.

Kiemelte: fontos a tanári szakmát vonzóbbá tenni, a minőséget fejleszteni, illetve a felsőoktatásban a részvételi és a végzettségi arányt növelni. Idézte azt is, hogy bár a számítógépes ellátottság jó, a készségek nem megfelelőek.

Az adatok ugyanakkor 2012-ből, 2013-ból és a múlt évből származnak, a legfrissebb reformok hatásai még nem látszanak - jegyezte meg.

Az eseményen készült videó vágatlan változata letölthető a Sajtószobában.

(MTI)