A pénzügyi kultúrának mint programozott és módszertanilag is rendszerezett ismeretátadásnak helye van a köznevelésben - hangsúlyozta Czunyiné Bertalan Judit, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára csütörtökön Budapesten, az Econventio konferencia szünetében rendezett sajtótájékoztatón.
Az államtitkár elmondta: a felmérések, valamint a jelenleg iskolarendszeren kívül, illetve mintaiskolákban szervezett pénzügyi kultúra oktatásának tapasztalatai azt igazolják, hogy a középiskolai korosztály megfelelően érzékeny ennek a témának a befogadására. Ezen belül is a gimnáziumokban és a szakképző intézményekben kaphat szerepet a pénzügyi kultúra ismereteinek átadása - tette hozzá.
Domokos László, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke kifejtette: az ÁSZ felmérései és tapasztalatai is azt mutatják, hogy ha nincs az egyének szintjén megfelelő pénzügyi ismeret, "a pénzzel bánásnak a tudása", az gazdasági hátrányt jelenthet az országnak, veszélyezteti a gazdasági növekedést és a versenyképességet. Hozzáfűzte: a számvevőszéknek országgyűlési határozat írja elő, hogy járuljon hozzá a jó kormányzáshoz oly módon is, hogy részt vesz a pénzügyi kultúra kialakításában, fejlesztésében, együttműködve más szervezetekkel, partnerekkel. Az ÁSZ szerepe ebben egyebek közt az lehet, hogy mérni tudja, mennyire hatékonyan érnek célba a pénzügyi kultúra fejlesztésére költött állami és magán források - tette hozzá.
A konferencián értékelték a középiskolások pénzügyi kultúrájáról készült felmérést, amelyet az idén negyedik alkalommal készített el az Econventio Közhasznú Egyesület és a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara által létrehozott kutatócsoport. A pénzügyi kultúráról készült idei felmérésben 9605 középiskolás diák vett részt. A pénzügyekhez való hozzáállás mellett tudásteszt segítségével mérték fel a diákok ismereteit a banki szolgáltatásokról, megtakarításokról, hitelezésről, biztosításról, valamint ellenőrizték az általános gazdasági ismeretek meglétét is. A teszten a középiskolások átlagteljesítménye 42,6 százalék volt. A diákok fele 40 százaléknál rosszabb eredményt ért el, és csupán 10 százalékuk nyújtott 66 százaléknál jobb teljesítményt. A teszten jobb eredményt értek el azok, akik korábban tanultak pénzügyi ismereteket, átlagteljesítményük 49 százalék volt. Kiderült azonban az is, hogy akik tanultak pénzügyi ismereteket, nem tudják tudásukat megfelelően alkalmazni a hétköznapi élet problémáinak megoldásában.
A felmérés alapján a kutatók szerint ajánlott lenne a középiskolákban általánosan bevezetni a pénzügyi ismeretek oktatását. Arra is felhívták a figyelmet, hogy ahol már van ilyen oktatás, ott nagyobb hangsúlyt kell fektetni a gyakorlatiasságra. Fontosnak tartják emellett a pénzügyi ismereteket oktatók képzését is mind szakmai, mind módszertani szempontból.
(MTI)