Ma délelőtt az ország szinte összes iskolájában – 2872 iskola 3589 telephelyén – rendben lezajlott az országos kompetenciamérés, melynek keretében 268.609, 6., 8. és 10. évfolyamos diák oldotta meg feladatlapokat. A mérés – a sajátos nevelési igényű tanulók egy szűk csoportját kivéve – az adott évfolyamokon minden tanuló számára kötelező. Közlemény.

A magyar köznevelés országos mérési rendszerének kiépítése 2001-ben indult el, és mára Európa és a világ szakmailag és szolgáltatásaiban legkorszerűbb mérési rendszerei között tartják számon.

Célja a tanulók adott képességeinek, készségeinek minél pontosabb feltérképezése függetlenül attól, hogy a tanuló ezeken a területeken gyengébb vagy erősebb képességű. Ezért a feladatok között nagyon könnyű és nehezebb feladatok is vannak, így viszonylag pontosan össze lehet hasonlítani a tanulók képességeit. Az ország minden tanulója ugyanazt a tesztfüzetet oldja meg, így nem meglepő, hogy míg egyes tanulók nehéznek találják, mások szerint túlságosan könnyű.

A rendszer része a tanulók szociokulturális hátterét felmérő Tanulói kérdőív, melynek kitöltése a mérési eredmények értékelésének szempontjából rendkívül fontos, ám a tanulók és szüleik számára önkéntes. A kérdőív célja, hogy országosan és iskolai szinten egyaránt elemezni lehessen a tanulók szociokulturális háttere és a mért teljesítmény közötti összefüggést.

Az Oktatási Hivatal 2016. február 29-ig készíti el az országos, intézményi és fenntartói szintű elemzéseket, amelyeket elküld az intézmények vezetőinek, a fenntartóknak és a honlapján nyilvánosságra hozza. Az országos elemzést az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2016. április 29-ig hozza nyilvánosságra a kormányzati honlapon.

A mérés eredményei alapján az iskolák igazgatói intézkedési tervben határozzák meg a pedagógiai munka fejlesztése érdekében teendő lépéseket.

(EMMI Köznevelésért Felelős Államtitkárság)