A múzeumpedagógusok társadalmi szerepet is vállalnak, amikor az iskolai óra keretein kívül a gyermekeket bevonó, élményszerű foglalkozásokkal, új módszerek alkalmazásával részt vesznek az oktatásban, fejlesztésben nevelésben – mondta Dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár a 13. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón.

Az államtitkár a kormányzat és a szakma közös céljának nevezte a kultúrafogyasztásban részt vevők körének kiszélesítését. Hozzátette: Ha már a gyermekkorban sikerül kultúraszeretővé nevelnünk egy embert, nagyobb eséllyel él majd olyan életet, ahol a megismert értékeknek szerepük lesz, jobb életminőségre törekszik. A Budapesti Történeti Múzeumban tartott Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón a Magyar Nyelv Múzeuma, az Óbudai Múzeum, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum, valamint a Reguly Antal Múzeum és Népművészeti Alkotóház programjait jutalmazták múzeumpedagógiai nívódíjjal.

Kép letöltéseHoppál Péter a 13. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón Fotó: Papp Eszter

A 2003-ban alapított múzeumpedagógiai nívódíj azoknak az intézményeknek az elismerése, amelyek kimagasló teljesítményt értek el magas színvonalú múzeumpedagógiai programjaikkal.

A Petőfi Irodalmi Múzeum Magyar Nyelv Múzeuma a Széphalmi Szó-Kincs-Tár(s) programmal érdemelte ki a nívódíjat. A program középpontjában a nyelv és a nyelvtan élményszerű megismertetése áll.

Az Óbudai Múzeum nyertes Mi közöm hozzá? projektjében gimnazisták készítettek véleményüket tükröző alkotásokat a zsidóság tragédiájával kapcsolatban.

Reguly Antal Múzeum és Népművészeti Alkotóház Nomád múzeum című programja sokszínűségével vívta ki a zsűri tetszését: saját fejlesztésű játékok, foglalkoztató füzetek és feladatok segítenek a helytörténeti vonatkozású emlékek felelevenítésében.

Kép letöltéseFotó: Papp Eszter

A Szabadtéri Néprajzi Múzeum Integrált táborában fogyatékossággal élő fiatalok és iskolai közösségi szolgálatos középiskolások közötti kapcsolat kialakítása, egymás megismerésének elősegítése, a toleranciára nevelés és a társadalmi felelősségvállalás erősítése is szerepet kap.

Elismerő oklevélben részesült további négy múzeumpedagógiai kezdeményezés: a Déri Múzeum Írd újra! Csokonai Vitéz Remake, a Dobó István Vármúzeum Mi van a ládafiában? - Virágom-világom, az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark A Hétmagyar harcai - Interaktív hadtörténeti programnap-sorozat, valamint a Rétközi Múzeum A beszélő tárgyak háza - múzeumi mesék és rajzok mindenkinek című programjai.

Idén Lovas Mártának ítélték oda a múzeumpedagógiai életműdíjat, amelyet a Szabadtéri Néprajzi Múzeum 2013-ban alapított azzal a céllal, hogy elismerje azoknak a múzeumpedagógia területén dolgozó, több évtizede a pályán lévő szakembereknek a teljesítményét, akik saját múzeumi kereteiken túlmutató, kimagasló szakmai eredményeket értek el.

Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár köszöntő beszédében hangsúlyozta: a hosszan tartó és hasznosítható tudás elsajátítása érdekében újabb és újabb módszerekhez kell folyamodni, s ebben a tekintetben imponáló a múzeumpedagógia elmúlt évtizedbeli módszertani megújulása Magyarországon.

Hozzátette, a kor követelményeihez alkalmazkodó változtatásokra azért is nagy szükség van, hogy a tudásanyag a gyerekek bevonásával, élményszerű környezetben vésődhessen be. Rámutatott, a kormányzat szándéka a kultúrához való hozzáférés szélesítése, s ebben nagy előrelépés történt az elmúlt években.

Az ünnepélyes díjátadó után kezdetét vette a Mű - tárgy - történet - Tegyük személyessé! című szakmai konferencia, amelynek középpontjában a történeti muzeológia áll.

Az országos múzeumpedagógiai évnyitóval megkezdődött a Múzeumok őszi fesztiválja, amely november 15-ig országszerte 150 múzeumban mintegy 1600 programmal várja az érdeklődőket.

(MTI, EMMI Kultúráért Felelős Államtitkárság)