Robert Capa ritkán látható színes képeiből nyílt kiállítás Capa in Color címmel hétfőn a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban, amely kísérőtárlatként a világhírű fotós barátja, John G. Morris 1944-es normandiai felvételeit is bemutatja.
Capa örökségére tekintve a képbeli történetmesélés atyját láthatjuk - hangsúlyozta a tárlat megnyitóján a kultúráért felelős államtitkár. Hoppál Péter kiemelte: a kiállítás intervalluma, 1938-1954 különösen nehéz időszaka volt Európának, ezt elmesélni egyes képeken keresztül valódi művészet.
Az államtitkár szerint régi adósságot sikerült törleszteni 2013-ban, amikor a Robert Capa Központ létrejöhetett Budapesten, hiszen a vizuális művészetek sorában a fotográfia egyre erőteljesebb üzeneteket fogalmaz meg, és a közönség érdeklődése is egyre intenzívebben fordul feléje. A magyar kulturális kormányzat számára ezért fontos, hogy a magyar fotográfia hagyományait és jelenkori értékeit a nemzetközi közönség számára is segítsen bemutatni - jelezte Hoppál Péter.
Colleen Bell, az Egyesült Államok magyarországi nagykövete szerint a tárlat a legendás magyar-amerikai fotográfus, Robert Capa előtt kíván tisztelegni, de elismeréssel adózik John G. Morris előtt is, aki nemcsak szerkesztette Capa képeit, hanem személyesen is fényképezte a front mögötti Franciaországot.
Robert Capa egyike annak a számos csodálatos embernek, akik Magyarországról távoztak, és új otthonra leltek Amerikában - emlékeztetett a nagykövet, hozzátéve: a fotográfus személye megtestesíti az amerikai-magyar kulturális kapcsolatokat, mivel mindkét nemzet büszke rá és sajátjának tekinti szellemi hagyatékát.
Ezért természetes, hogy a kiállítás is a Robert öccse, Cornell Capa által alapított New York-i International Center of Photography-val együttműködésben jött létre - emelte ki Colleen Bell, aki szerint a két ország közötti kulturális kapcsolatok túlélték a politikai viharokat, és továbbra is erősek maradtak.
Kőrösi Orsolya a Capa Központ igazgatója emlékeztetett arra, hogy az intézmény alig másfél évvel ezelőtt alakult meg azzal a céllal, hogy Robert Capa hagyományait folytatva a magyar fotográfiát európai rangra emelje. Ennek az időszaknak a kiállításai és a látogatók magas száma bizonyították, hogy a kortárs magyar fotográfia nagyon erős, tele van remek alkotókkal és izgalmas törekvésekkel, ráadásul érdekli a közönséget is.
Cynthia Young, a Capa in Color című kiállítás kurátora emlékeztetett arra, hogy az anyag a New York-i bemutató után első alkalommal látható Európában. Természetesen nem ez az első Robert Capa-kiállítás Budapesten, kevesen tudnak azonban arról, hogy Capa színesben is fotózott - jegyezte meg.
A színes filmet 1936-ban találták fel, és Capa gyorsan használni kezdte, de a 2. világháborúban nagyon nehezen tudta eladni ezeket a felvételeket, ezért csak 1946 után kezdett el újra színes filmet használni. Ekkortól ismét több gépet hordott magánál, hogy ugyanazt a történetet többféle nézőpontból meg tudja örökíteni.
A színes fotók azért érdekesek, mert bizonyos értelemben még átélhetőbbé teszik a Robert Capa által közvetíteni próbált üzenetet - hívta fel a figyelmet a Cynthia Young, hozzáfűzve, hogy ezeken a könnyen fakuló képeken a modern digitális technikával sikerült helyreállítani az eredeti színeket.
Robert Pledge, a Valahol Franciaországban című tárlat kurátora kiemelte, hogy a kiállítás nemcsak az ikonikus Robert Capát, de John G. Morrist, a jelentős képszerkesztőt is ünnepli, akit 98 éves korában fedeztek fel mint fotóriportert is.
Morris nem sokkal a partraszállás után érkezett Észak-Franciaországba, ahol 168 fekete-fehér képet készített, ezek közül a kiállítás 44-et mutat be, remekül kiegészítve Capa színes felvételeit.
John G. Morris elmondta: szimbolikus jelentőségű esemény számára, hogy Robert Capa szülővárosában állítják ki képeit, Capa fotói mellett. Mint hozzátette, fotográfusként soha nem vette magát komolyan, hiszen képszerkesztőként a 20. század legnagyobb fotósaival dolgozhatott együtt, köztük több magyarral is.
A Capa in Color című kiállítás során Robert Capa lencséjén keresztül elevenedik meg a világháború számos hadszíntere: Anglia, Tunézia vagy Olaszország, míg az 1946 utáni képeken a kor olyan neves alakjai tűnnek fel, mint Ingmar Bergman, Pablo Picasso, George Hemingway, Anna Magnani vagy Roberto Rossellini.
Mint az anyag bizonyítja, Capa ezekben az években Franciaországtól Japánig a világ számos pontján dolgozott, de a közönség a fotográfus halála előtt nem sokkal, Indokínában készített sorozatból is találkozhat néhány színes felvétellel.
A szeptember 20-ig látogatható kiállítások magyar társkurátora Petrányi Zsolt.
(MTI)