Az iskolákban, tanulócsoportokban folyó osztálytermi nevelés, oktatás hagyományos formái nem adnak megfelelő lehetőséget a csoportfoglalkozások, a kooperatív módszertanok, a projektalapon működő módszertanok megvalósítására.
A tematikus témahetek korcsoport specifikusan, szakszerűen (minőségbiztosított oktatási anyagok révén), élményszerűen, játékos feladatok által adnak át olyan mindennapokban használható gyakorlati ismereteket, amelyek a tudatos felnőtté válást, tudatos életvitelt támogatják. Ezzel a pedagógusokat új lehetőségek, módszerek kipróbálására ösztönzik, és ehhez szakmai segítség is biztosítanak.
A témahetek kezdeményező projektgazdájaként a köznevelési szakterület fontosnak tartja, hogy a felismert hiányterületek lefedésére tartalmi és módszertani programokat támogasson, fejlesszen. Az iskolák önként, saját elhatározásukból vehetnek részt programokon. Ezek pilot programok, a köznevelés jelenlegi struktúrájában új irányokat nyitnak meg – így fontos a minél szélesebb körben való kipróbálásuk és a tapasztalatok hasznosítása.
Az oktatásért felelős államtitkárság három területet választott a témahetek megtartása kapcsán: pénzügyi-gazdasági, digitális, valamint fenntarthatóságra nevelést, szemléletformálást – ezek a Nat fejlesztési területei, illetve kulcskompetenciái között is megjelennek.
A 2016. évi Pénz7 pénzügyi témahéthez 788 általános és középiskola, 1435 pedagógus csatlakozott, a témahét üzenetei 102 ezer diákhoz jutottak el további edukációs célú, a pénzügyi tudatosságot középpontba állító programok támogatása mellett. A tanórai anyagot kifejlesztő szakértői csapat felkészítő továbbképzéseket tartott az arra jelentkező pedagógusoknak. A Digitális Témahéten 2016-ban 1932 digitális oktatási projekt valósult meg 5367 tanár közreműködésével és 78899 diák részvételével. A csatlakozó iskoláknak lehetőségük nyílt az általuk választott témákat digitális eszközökkel és módszerekkel feldolgozni. A részt vevő pedagógusok szakmai tapasztalatokkal, a tanulók élményekkel, az intézmények pedig értékes eszközökkel gazdagodtak, a digitális kompetenciát alkotó készségek, képességek fejlesztése az informatika tantárgyon túl is megvalósult.
A Fenntarthatósági Témahéten összesen közel 700 iskola 3 ezer osztályából 60 ezer diák vett részt: a letölthető tananyagok 423 iskola 2689 osztályában 54569 diákhoz jutottak el, a rajzpályázatra 274 iskolából 1038 diák küldött be rajzot, a Fenntarthatósági Kupára 233 iskola 959 csapata nevezett be, a bemelegítő kvízeket 868 alkalommal töltötték ki, a Szelektív hulladékgyűjtő verseny 4 héten át tartott. Összesen 500 diák 3179 használt mobiltelefont és 10741 kg használt elemet gyűjtött össze.
A visszamérések egyik nagy meglepetése volt, hogy a legtöbb tanár számára a motivációt a programokban való részvételre az jelentette, hogy szorosabb, mélyebb kapcsolat alakuljon ki a diákokkal – erre is megfelelő csatornának ítélték programjainkat.
A visszamérések alapján az látszik, hogy könnyebbség az iskoláknak, ha már a tanév rendjében megjelennek a 2017-es témahetek időpontjai, hiszen ezzel segítjük az iskolai élet éves tervezését.
A terv, hogy az iskolák már augusztus végén megkapják a tájékoztató anyagot, illetve az aktualitásokról időről-időre informáljuk őket a minél gördülékenyebb felkészülés érdekében. Az iskolák a témahetek hivatalos honlapján, egy erre kifejlesztett regisztrációs felületen jelentkezhetnek a témahetekre. Az egyes témahetek programjai közül maga az iskola választja ki, hogy adottságai, lehetőségei, érdeklődése szerint melyik érdekli, melyekbe kapcsolódik be.
Az oktatási anyagok, segédletek online letölthetőek, hozzáférhetőek. A tanárok felkészülését – amennyiben igénylik – felkészítő alkalmak is segítik, továbbá folyamatosan bővülő tartalommal, részletesen kidolgozott oktatási anyagok, jó gyakorlatok és módszertani leírások is támogatják munkájukat.
Amennyiben az iskola igényt tart rá, önkéntes pénzügyi szakemberek, IT cégek, valamint iskolán kívüli oktatást nyújtó szervezetek ajánlott programjain vehetnek részt, melyek teljesen ingyenesek, nem-kereskedelmi, kizárólag edukációs célú projektek.
(EMMI- Oktatásért Felelős Államtitkárság)