A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel (BTM) küzdő gyermekeket érintő törvénymódosítás célja, hogy sokkal több fejlesztésben és segítségben részesüljenek, ne a „magára hagyás”, a „lemondás” és a tantárgyi felmentés legyen esetükben a kizárólagos eszköz.

Fontos tudni, hogy a módosítás egyáltalán nem érinti a sajátos nevelési igényű (SNI) tanulókat, pl. fogyatékkal élő, diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás tanulókat.  A jogszabálymódosítás szakmai kezdeményezésre született, a törvénymódosítást kezdeményező munkacsoport tagjai a Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete, a Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége, a Magyar Fonetikai, Foniátriai és Logopédiai Szövetség, a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, az EGYMI Egyesület, az  ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat, és több megyei szakszolgálat képviselői.

A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ahogy eddig, a továbbiakban is számos kedvezményt élveznek pl. számukra a középiskolai felvételi írásbeli feladatainak megválaszolásához rendelkezésre álló időt legfeljebb harminc perccel meg kell növelni, lehetővé kell tenni, hogy az iskolai tanulmányok során alkalmazott segédeszközt használjon, a vizsgázó írásbeli vizsga helyett szóbeli vizsgát tehet, a szóbeli vizsgát írásban teheti le, a szóbeli vizsga esetén a vizsgázó számára a harminc perc gondolkodási időt legfeljebb tíz perccel meg kell növelni.

A törvénymódosítással elérni tervezett változtatás annyi, hogy az egyes tantárgyak, tantárgyrészek alóli felmentés helyett az iskola köteles a tanuló fejlesztéséről gondoskodni a szakértői bizottság szakértői véleményében foglaltak alapján.

A módosítás csak felmenő rendszerben, 2018. szeptember 1-jével lép életbe. Az a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanuló, akit 2018. augusztus 31. napjáig a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből az értékelés és a minősítés alól mentesítettek, a mentesítés időtartamának félbeszakadása nélkül, középfokú iskolai tanulmányainak befejezéséig egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből az értékelés és a minősítés és az adott tárgy esetén az érettségi alól is mentesülhet.

Változatlanul megmarad továbbá az a kötelezettség is, hogy a felmentéstől függetlenül az intézménynek gondoskodnia kell arról, hogy a szakértői bizottság szakértői véleményében foglaltak alapján a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók tanulót fejlesztő pedagógus fejlessze, sőt, a törvény megerősítette ezt a kötelezettséget. Ehhez 2013-2016 között 1300 fővel növeltük a fejlesztőpedagógusok számát az iskolákban, továbbá idén 800, jövőre pedig további 400 álláshely létesítésére biztosít forrást a kormány a szakszolgálatoknál.

A módosítás szakmai tapasztalatit és hatását az EMMI, a szakmai munkacsoport tagjai és a Köznevelési Kerekasztal követni és értékelni fogja.

(EMMI Oktatásért Felelős Államtitkárság)