A mai napon jelent meg az OECD éves oktatási jelentése, az Education at a Glance 2020 kiadványa, mely jellemzően az egyes országok 2017-es oktatási adatait mutatja be. Az elemzés idei fókuszában a szakképzés állt.
A köznevelés vonatkozásában az elemzés megállapítja, hogy Magyarországon a 3-5 évesek 92%-a vesz részt óvodai vagy általános iskolai oktatásban (2018-as adat). Az OECD tagországok átlaga 88%, illetve Magyarországon 12 gyerek jut egy pedagógusra, míg az OECD-átlagban 14 gyerekre jut egy szakember. Magyarország 2017-ben az OECD statisztikai módszertana szerint a GDP 3,9 %-át költötte oktatásra az alapfoktól a felsőfokig. 2012 és 2017 között az intézményenkénti ráfordítás a tanulószámban bekövetkezett csökkenést is figyelembe véve éves átlagban 6,5 %-os éves emelkedést eredményezett.
2005 és 2019 között az OECD tagországokban egy 15 éves gyakorlattal és a legfontosabb minősítésekkel rendelkező tanár fizetése 5-7 %-kal emelkedett, míg Magyarországon a pedagógus életpálya bevezetése előtti évhez viszonyítva a növekedés reálértéken is 37% volt, ellensúlyozva a szocialista kormányzás alatt kialakult jelentős csökkenést. A tanárok kötelező óraszáma az OECD-átlagában 680 óra/év az általános iskola felső tagozatán, míg Magyarországon – elsősorban a rövidebb tanév miatt – 648 óra/év (az OECD 45 percnek számol egy tanítási órát).
Az elemzés a koronavírus-járvány hatásaira is kitért. Az iskolák újranyitása az OECD szerint jelentős mértékben függ attól, hogy mekkorák az osztálylétszámok: Magyarországon az átlag osztálylétszám az általános iskola alsó tagozatán 22 fő (OECD átlag: 21 fő), a felső tagozaton az osztályátlag 21 fő (OECD átlag: 23 fő), így adottak az eredményes védekezés lehetőségei.
(EMMI)