Nem befogadó egy olyan társadalom, amely az autizmussal élő gyerekek ügyét kizárólag a család problémájának tekinti – mondta az Emmi szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára, amikor az autizmus világnapja alkalmából díjakat adott át "autizmusbarát" iskoláknak.
Czibere Károly arról beszélt, nem lehet magukra hagyni azokat a családokat vagy megengedni, hogy elszigeteltségben maradjanak, akik autista fiatalokat nevelnek, mert ez az egész társadalom közös ügye kell, hogy legyen.
Az államtitkár megfogalmazása szerint "nem a gyerek a fogyatékos, hanem az eszközrendszer", amelyben adott esetben nincs meg a szükséges szakmai tudás arra, hogyan segítsék az autista gyerekeket.
A szemléletformálás fontosságára hívta fel a figyelmet, arra, hogy a társadalom legyen tisztában azzal, mi is az autizmus, ugyanakkor a fiatalokban ne a fogyatékost lássák meg, hanem elsősorban azt, hogy ő gyerek.
Az államtitkár arról beszélt, a kormány minden olyan kezdeményezést támogat, amely azt segíti, hogy ne kerüljenek elszigeteltségbe az autista gyereket nevelők, hanem befogadó közösségekre találjanak és szakmai segítséget kapjanak.
AUTIskola díjat kapott mások mellett a miskolci Vargahegyi Autista Alapfokú Fejlesztő Iskola, a kabai Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, a budapesti Addetur Baptista Gimnázium, Szakközépiskola és Speciális Szakiskola, valamint a gyöngyösi Ferences Rendi Autista Segítő Központ Általános Iskola.
A díjakat az iskolák képviselői - az államtitkár mellett - Szekeres Páltól, az Emmi miniszteri biztosától és Kővári Edittől, az Autisták Országos Szövetségének elnökétől vették át.
Az autizmus világnapja alkalmából csütörtökön a Parlament kupoláját és az ország számos más épületét is kék fénnyel világítják meg, továbbá számos településen állnak ki az autista emberekért különböző programokkal.
A rendezvényen kiosztott írásos összegzés szerint az autizmus spektrumzavar olyan állapot, amely az átlagostól eltérő fejlődéshez vezet. A tudomány pillanatnyi állása szerint az autizmus nem gyógyítható, de számos olyan fejlesztési módszer létezik, amellyel az autista emberek élete megkönnyíthető, képességeik pedig fejleszthetők.
Az autista emberek agya másképpen dolgozza fel a külvilágból érkező hatásokat, mint más embereké. Ez az eltérő fejlődés az oka annak, hogy érzékszerveik sokszor túlságosan kifinomultak vagy éppen ellenkezőleg: nem elég érzékenyek, hogy befogadják a környezet ingereit. Ez az eltérő működés ezért megnehezíti társas kapcsolataikat is.
Az autizmus a becslések szerint a világon 67 millió, Magyarországon pedig legkevesebb 100 ezer embert érint. Magyarországon az 1988-ban alapított Autisták Országos Szövetsége (AOSZ) meghatározó szereplője lett az autista emberek és azok családjai érdekvédelmének. Az AOSZ mostanra 3 ezer egyéni tagot és 83 szervezetet tömörítő országos ernyőszervezetté nőtte ki magát.
A szövetség a többi között oktatási intézmények, diákok számára tart interaktív, érzékenyítő előadásokat az autizmusról. Számos ingyenes kiadvány érhető el az aosz.hu-n ingyenesen letölthető formában az autizmusról, intézményekről, nevelési és jogi kérdésekről.
Az autista gyereknek az átlagostól eltérő szükségletei vannak az iskolákban, de az intézmények gyakran nem ismerik a megoldásokat. A sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók csaknem 4 százaléka autista.
(MTI)