A Jó oktatás, jó iskola rendezvénysorozat célja, hogy az oktatás területén dolgozó elismert szakemberek és pedagógusok között elinduljon egy szakmai párbeszéd a hátrányos helyzetű tanulókat oktató iskolák hátránykompenzáló munkájáról.

A konferenciák alkalmával olyan oktatási szakemberek és gyakorló pedagógusok oszthatják meg egymással tapasztalataikat, tudásukat, akik nap, mint nap a hátrányos helyzetű gyermekekkel, gyermekekért dolgoznak. Czibere Károly, az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára a rendezvényen elmondta, hogy a kormány számára kiemelten fontos azoknak az utaknak a keresése, amelynek segítségével mindenki számára biztosítani lehet az egyenlő színvonalú oktatást.

Czibere Károly kiemelte, fontos hogy megtaláljuk azokat a jó gyakorlatokat, amelyek eddig még csak szűk körben ismertek. A kormány elkötelezett a hátrányos helyzetű, kiemelten roma tanulók végzettségi szintjének emelésében, fontos, hogy egyre többen járjanak középiskolába és szerezzenek érettségit, valamint az, hogy a roma fiatalok megtalálják számításaikat a szakképzési rendszerben is. További cél, hogy minél több hátrányos helyzetű és roma hallgató jusson be felsőoktatási intézményekbe és szerezzen diplomát. Magyarország versenyképessége a tét, egy befogadó társadalomban nem határozhatja meg az egy gyermek sorsát, hogy hova és milyen háttérrel születik.

Langerné Victor Katalin, az EMMI társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkára elmondta, hogy láttatni kell azokat a jó példákat, akik az oktatásban a hátránnyal induló gyerekek érdekeit nézik, és függetlenül az iskola tanulói összetételétől minőségi oktatást adnak nekik, ami a valódi integrációt jelenti. A kormány számos programmal és ösztöndíjjal segíti a hátrányos helyzetű diákokat, a felzárkózási programok kivétel nélkül építenek a családokra, és számos anyagi és szakmai segítséget kapnak az intézmények ahhoz, hogy a szülők intenzív bevonásával – olyan pedagógiai munkát végezhessenek, amely elengedhetetlenül szükséges a gyerekek későbbi iskolai sikerességéhez. Az iskola végzettség nélküli elhagyásának teljes megszüntetése a cél, és ehhez az ágazatközi munka, a konferencia szereplői, de a többi felzárkózást segítő program megvalósítói is, mint például a 110 Biztos Kezdet Gyerekház, az Útravaló program, vagy a Tanodák is hozzájárulnak.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma mellett az Oktatási Hivatal is azon dolgozik, hogy a diákok minél tovább maradjanak az iskola kötelékében, ezért elindította azt a 12,9 milliárdos átfogó fejlesztési programot, amely biztosítja a forrást a pedagógusok továbbképzésére, illetve a hátrányos helyzetű tanulók fejlesztésére.

A konferencián felszólaló szakemberek egyetértettek abban, hogy az iskolarendszeren kívül működő jó gyakorlatokat be kell vinni az iskolákba, biztosítva azok finanszírozását is.

(EMMI)