Eredményesen zárult az almafogyasztást népszerűsítő héthetes kampány, az akció ideje alatt rendezvényeken és az áruházakban hat tonna alma fogyott - közölték a szervezésben és lebonyolításban részt vevő szervezetek és cégek képviselői hétfőn Budapesten sajtótájékoztatón.

Magyarországon mintegy 7500 termelő évente 500-800 ezer tonna almát termeszt a gyümölcs-termőterület harmadán, mintegy 30 ezer hektáron.A gyümölcsfogyasztás népszerűsítése a döntően magyar piacra termelő gazdák miatt fontos - mondta hozzá Feldman Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára.

Kép letöltéseFotó: Francz Ilona/FM

Feldman Zsolt felhívta a figyelmet, hogy a magyar lakosság mintegy harmada nem fogyaszt napi rendszerességgel gyümölcsöt.

A magyar almatermelés jövője elsősorban az összefogáson múlik, amelyben termelőknek, kereskedőknek, szakmai szervezeteknek, állami szereplőknek és a fogyasztóknak is megvan a maga szerepe a piac kiszélesítése érdekében - jegyezte meg a helyettes államtitkár.

Daróczi László, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója ismertette, hogy a szervezet az áruházi kóstoltatások mellett különböző rendezvényeken is népszerűsítette az almafogyasztást. Az AMC a kampányra bruttó 38 millió forintot költött. A fogyasztásösztönző akció megszervezésére azért volt szükség, mert 25 év alatt Magyarországon az egy főre eső fogyasztás a felére, évi mintegy 15 kilogrammra csökkent - mondta Éder Tamás, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) élelmiszeriparért felelős alelnöke.

Jordán László, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) növény-, talaj és erdővédelmi elnökhelyettese arról beszélt, hogy az ellenőrök az elmúlt időszakban kiemelten ellenőrizték az almaforgalmazást: a vizsgálatok a minőségre, a jelölésre, a nyomon követhetőségre és az élelmiszerbiztonsági követelmények betartására egyaránt kitérnek. Eddig 342 tételt - 275 belföldit és 67 külföldit - vizsgáltak meg. Az ellenőrök 22 tételt kifogásoltak, és - a sajtóanyag szerint - 800 ezer forint bírságot szabtak ki.

Az almát népszerűsítő akcióban A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, az Agrármarketing Centrum, a Földművelésügyi Minisztérium, a FruitVeB, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal és hét kereskedelmi áruházlánc közös népszerűsítette a magyar almát.

Az idén összesen 480 ezer tonna almát szüreteltek le a termelők, ebből mintegy 120 ezer tonna volt az étkezési alma - tájékoztatta az MTI-t az újfehértói központtal működő Északkelet-magyarországi Alma és Egyéb Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (Ékasz) elnöke.

Takács Ferenc elmondta, hogy a termés "gyenge közepesnek minősült", elmaradt a 2015-ös 520 ezer tonnától, s a 2014-es 900 ezer tonnás legutóbbi évtizedes csúcsnak nem sokkal haladta meg a felét. A terméktanács elnöke megjegyezte: a nagyobb termőterületek közül Zala megyében és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye középső részén a tavaszi fagyok, míg a szatmári erdőháti térségben, Csenger környékén a júniusi jégverések tizedeltél meg a termést.

Kép letöltéseFotó: Francz Ilona/FM

A 120 ezer tonna étkezési alma mellett a feldolgozók mintegy 360 ezer tonna gyümölcsöt vásároltak fel a termelőktől. Az idén két feldolgozó külföldről is hozott be almát, valamivel több mint 15 ezer tonnát. Takács Ferenc kiemelte, hogy a hazai termésből a hűtőházakba betárolt étkezési alma elegendőnek látszik a téli-tavaszi ellátáshoz. Hozzáfűzte, hogy a hazai üzletek kínálatában ott van a külföldi alma is, főként a Lengyelországból behozott.

Kifejtette, hogy Lengyelországban az elmúlt öt évben 25 ezer hektár korszerű, intenzív termesztésű almafajtákat telepítettek, nagyjából annyit mint a jelenlegi magyar ültetvények nagysága, beleértve a korszerű és a korszerűtlen kerteket is.

A lengyel almásokban az idén már 4,2-4,5 millió tonna alma termett, az európai 12 millió tonnás össztermésnek a harmada.

Az Alma Terméktanács elnöke úgy vélte: Magyarországon "sürgősen célirányos ágazatfejlesztési intézkedésekre lenne szükség ahhoz, hogy a magyar alma megtarthassa piaci versenyképességét a jövőben".

(MTI/FM)