Egy versenyképes, erős termelői összefogásban működő zöldség-gyümölcs ágazat létrejötte a cél, amely képes a hazai és külföldi piacokat minőségi termékekkel ellátni – mondta Czerván György a CAIO Vecsés 2015 keretében szervezett konferencián.
Az agrárgazdaságért felelős államtitkár kiemelte: a zöldség-gyümölcs ágazati export értéke folyó áron 2013-ban 258 milliárd forint volt, ami 2010-hez képest dinamikusan bővült, összesen 30%-kal volt magasabb. Az export folyóáras értéke a 2014-ben is kedvezően alakult, összesen 271,5 milliárd forint volt, ami 5%-kal magasabb az előző évhez viszonyítva. Az exportált termékek mennyisége számottevően nem változott, összesen 502 ezer tonnát tett ki.
A zöldség-gyümölcs feldolgozás aránya az élelmiszeripar termelési értékében 2013-ban 9% volt, az elmúlt években részaránya enyhén csökkent. A feldolgozóipar a zöldség-gyümölcs termelés közel felét vásárolja fel. Termelési értéke 2013-ban meghaladta a 203 milliárd forintot, ami azt jelenti, hogy az elmúlt 13 évben évente átlagosan 4,6%-kal bővült folyó áron – hangsúlyozta Czerván György.
Az agrárgazdaságért felelős államtitkár a zöldség-gyümölcs ágazati stratégia céljai közt említette a minőségi árualapok megteremtését, az ágazat piaci erejének növelését, és átláthatóságának fejlesztését.
Czerván György arról is beszélt, hogy a 2014-től 2020-ig tartó európai uniós költségvetési időszakban a magyar zöldség-gyümölcs ágazatban a termékmennyiséget évi 1 millió tonnával szeretnénk növelni, az éves kibocsátást pedig mintegy 190 milliárd forinttal.
Az államtitkár emlékezetett: a minőségi árualapok megteremtése valamint az ágazat szakmai hátterének fejlesztése, a kutatás és szaktanácsadás rendszerének megújítása nélkül elképzelhetetlen a termékpálya folyamatosan növekvő teljesítménye.
A 2014-2020 közötti időszakban jelentős hangsúlyt kell fektetni az energiahatékonyság fokozására, továbbá a szabadföldi zöldség- és gyümölcstermesztés technológia- és eszközfejlesztésére. A vidékfejlesztési forrásokból elkülönített keret áll majd rendelkezésre a növény- és gombaházak építésére, és korszerűsítésére, illetve az öntözött területek fenntartható növelésére is. Fontos cél még a termelői összefogás erősítése, a piaci kockázatok csökkentése, valamint az ökológiai gazdálkodás előmozdítása.
A Földművelésügyi Minisztérium erősíteni kívánja a fogyasztói igények megteremtése és hatékony kiszolgálása érdekében az ágazati marketing tevékenységet - erősítve ezzel a fogyasztói tudatosságot; az egységes minőségügyi rendszer létrehozását, a termékek hozzáadott értékének növelését, hogy a külföldre értékesített árut Magyarországon dolgozzák fel, és ne alapanyagként kerüljön a nemzetközi piacokra – fogalmazott Czerván György.
(FM Sajtóiroda)