Magyarország kisvasúthálózata Európában egyedülálló nemzeti örökség- jelentette ki Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára a Márianosztra–Nagyirtás közötti kisvasút teljes turisztikai célú helyreállítása című projekt ünnepélyes átadó rendezvényén.
Az ország erdei vasútjai 2,7 milliárd forint értékben újultak meg 7 uniós projekt keretében az elmúlt években – hívta fel a figyelmet a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára. A kisvasutak fejlesztésével a természetvédelem, a belföldi turizmus, az aktív pihenés, a családok szabadidőtöltésének támogatása kiemelt célunk – húzta alá. Arról is szólt, hogy az erdei vasutak egyre nagyobb szerepet játszanak a hazai turizmusban, az erdőjárás, a természetjárás egyik legfontosabb motorjai.
Bitay Márton, állami földekért felelős államtitkár hangsúlyozta, hogy a társaságok kiemelt feladatai közé tartozik a közjóléti tevékenységek ellátása. Az elmúlt évek folyamán számos korszerűsítés valósult meg és további fejlesztések is tervben vannak. Kiemelte, hogy Magyarország Kormánya az állami erdőgazdaságok segítő társául szegődik a jövőben is.
Magyarország legvadregényesebb hegyvidéki erdei vasútját építette újjá és nyitotta meg június 2-án, a Börzsönyben az Ipoly Erdő Zrt. A Márianosztrát és Nagyirtáspusztát összekötő, csaknem 7 km hosszú pályaszakasz vonalvezetése, szintemelkedése, lejtése és tájesztétikai értéke egyaránt kuriózum. A vasúti pályát újként létesült állomás- és fogadóépületek, vasúti járművek teszik turisztikai célokra alkalmassá. A célra elnyert kiemelt uniós pályázat, valamint a Földművelésügyi Minisztérium támogatását az erdőgazdaság a saját forrásaival egészítette ki.
Ma Magyarországon 15 erdei vasút található, összesen 195 km hosszon, amelyből 11-et nyolc állami erdészeti társaság működtet.
(FM Sajtóiroda)