Az előttünk álló évek egyik legjelentősebb megoldandó feladata a föld növekvő népességének egyre szűkösebb természeti erőforrások melletti megfelelő élelmezése. Az élelmezés-biztonság növelésének egyik legésszerűbb és leghatékonyabb eszköze az élelmiszerpazarlás és veszteség mértékének visszaszorítása.
E témában folytatott tárgyalásokat Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkár Párizsban a francia mezőgazdasági minisztérium Élelmiszeripari Főigazgatóságának vezetőivel, Patrick Dehaumont vezérigazgatóval, valamint Vincent Gitz igazgató-helyettessel.
Az élelmiszerpazarlás elleni küzdelem mindkét országra komoly feladatokat ró és nagy felelősséggel jár. A téma megvitatásának további aktualitást adott, hogy épp az elmúlt hétvégén, október 16-án ünnepeltük a magyar kezdeményezésre életre hívott Élelmezési Világnapot, ami egyben az élelmiszer-pazarlás elleni világnap is.
Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) becslése szerint az emberi fogyasztásra szánt élelmiszer egyharmada megy veszendőbe. A probléma megoldása összetett, amely globális, európai és nemzeti szinten egyaránt összefogást kíván. Magyarország elkötelezett az élelmiszerpazarlás mennyiségének csökkentése mellett. A Földművelésügyi Minisztérium a NÉBIH-el közösen tervezi egy környezeti és gazdasági fenntarthatóságot szolgáló program elindítását, amellyel csökkenthető lenne a hazai háztartásokban keletkező élelmiszerhulladék mennyisége. Egy hatékony kampány mindössze 1-2 év leforgása alatt akár 8%-kal is mérsékelheti a háztartásokban kidobott élelmiszerek mennyiségét. Magyarországra vetítve mindez 15 milliárd forint megtakarítást eredményezne, amely teljes egészében a családoknál maradna.
A Zsigó Róbert államtitkár vezette magyar delegáció a kétévente megrendezett SIAL Párizs nemzetközi élelmiszeripari kiállításra is ellátogatott, amely a világ egyik legrangosabb és legnagyobb élelmiszeripari seregszemléje. A kizárólag az élelmiszeripari szakma képviselői számára megrendezett kiállítás immár 50 éves múltra tekint vissza. A részvétel az itt kiállítóknak elsősorban kijutást jelent a világ exportpiacára és csak másodsorban szól a francia piacról. A legutóbbi rendezvényen, 2014-ben a világ 105 országából 6.300 kiállító mutatkozott be, 85 százalékuk külföldi volt.
Az Agrármarketing Centrum 2016-ban jelentős magyar nemzeti megjelenést szervezett a SIAL Párizs kiállításon, amelynek célja elsősorban a nemzetközi szakközönség előtti bemutatkozás, valamint a vevőkapcsolatok ápolása. Az október 20-áig tartó kiállításon 25 magyar cég vesz részt.
(FM Sajtóiroda)