Folytatódik a szakmai együttműködés a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) és a moldovai Mezőgazdasági Intervenciós és Kifizető Ügynökség (AIPA) között, elsősorban a kifizető ügynökségek akkreditációja kérdésében. Az MVH még 2012 tavaszán kötött megállapodást az AIPA-val annak érdekében, hogy rendelkezésre álló tagállami tudásával segítse Moldovát a szakterület európai normáinak átvételében.

A közös munka mindkét fél számára kiemelten fontos, ezért a Külgazdasági és Külügyminisztérium a nemzetközi fejlesztési együttműködés keretében a „Magyar–moldáv mezőgazdasági együttműködés” elnevezésű projektet 8 millió forinttal támogatja. Az együttműködés folytatásáról szóló megállapodást 2014. december 3-án írták alá a felek Budapesten.

Az eseményen a KKM képviseletében Kovács Ádám Zoltán helyettes államtitkár köszöntötte a feleket, kiemelve, hogy Magyarország mindig is elkötelezett támogatója volt Moldova társadalmi-gazdasági fejlődésének és európai integrációjának. Ez a támogatás számos konkrét fejlesztési projektben is testet öltött az elmúlt 10 év során.Budapesten.

Forrás: Pelsőczy Csaba
Petru Maleru, a moldáv partnerintézmény igazgatója elmondta, hogy Moldova az elmúlt évek során hosszú utat járt be, melynek során Magyarország valóban legelkötelezettebb partnereinek egyike volt. Büszkék arra, hogy Moldova a 2014. november 30-ai országgyűlési választásokon ismét ez Európai Unió mellett tette le a voksát.

Az együttműködést az MVH részéről Kentési Sándor, a hivatal általános elnökhelyettese írta alá.

Az együttműködés részeként az MVH és moldáv partnere a következő egy évben 4 kiemelt szakmai találkozót tart. Ezeken szó lesz az ügynökségek működésének fő vertikumairól, az IPARD (közösségi) finanszírozási mechanizmusról és az új, 2014-től 2020-ig tartó agrárágazati változásokról is. Kiemelt figyelmet kap a régi és új támogatási jogcímek alapján az ügyfeleket érintő teljes támogatási folyamat, amellyel kapcsolatban további találkozón egyeztetnek az irányítási és belső ellenőrzési rendszer működéséről és fejlesztési lehetőségeiről, valamint az elektronikus kérelemkezelés menetéről és az ahhoz szükséges informatikai háttér működtetéséről. Emellett a találkozók fontos témája lesz a helyszíni ellenőrzés menete illetve a kirendeltségi hálózat jelentősége, felépítése és funkciója.

(FM Sajtóiroda)