Egyértelműen bebizonyosodott, hogy a legnagyobb világcégek az EU nyugati tagállamaihoz képest gyengébb minőségű, olcsóbb alapanyagokból készült termékeket forgalmaznak a később csatlakozott kelet-közép-európai országokban – jelentette ki dr. Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter hétfőn a parlamentben egy interpellációra adott válaszában.

A miniszter hangsúlyozta: a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal termék összehasonlító vizsgálatai megállapították, hogy számos esetben a magyar fogyasztók gyengébb minőségű élelmiszerekhez jutnak hozzá.

Németh Szilárd (FIDESZ) interpellációjára adott válaszában a földművelésügyi miniszter elmondta: a magyarországi aktuális helyzet feltárása érdekében a NÉBIH 2017. márciusi termék összehasonlító vizsgálatát és a 2017. májusi lakossági felmérést követte a nyári, szezonális termékekre kiterjedő összehasonlító vizsgálat.

A termékek mintegy harmadánál tapasztaltak összetételbeli vagy érzékszervi eltérést. Fazekas Sándor hangsúlyozta: nem engedhetjük, hogy a multik becsapják a magyar embereket, ezért a magyar Kormány július elején elfogadta a Földművelésügyi Minisztérium által beterjesztett, az élelmiszerek minőségének emelését, a vásárlói tudatosság fejlesztését, valamint a hatósági tevékenység hatékonyságának növelését szolgáló intézkedésekről szóló előterjesztést, amely „20 pontos akcióterv” néven lett közismert.

A miniszter hangsúlyozta: a kettős mércével sújtott országok összefogásának köszönhetően az Európai Bizottság elnöke Jean-Claude Juncker szeptember 13-ai évadnyitó beszédében beismerte, hogy a kettős élelmiszerek problémája létezik az unióban. Ez csattanós válasz azoknak, akik itthon cáfolni próbálták a kettős élelmiszerek létezését az EU-ban.

Mint mondta, örömteli tény, hogy Juncker kijelentette: az egyenlők Európájában elfogadhatatlan, hogy másodosztályú fogyasztók legyenek az EU-ban. Az élelmiszerek minőségének vizsgálatára a Bizottság egymillió eurót különít el az idei költségvetéséből, a magyar Kormány pedig továbbra is minden törvényi és jogi eszközt megtesz a hazai vásárlók védelme érdekében.

(FM Sajtóiroda)