Magyar élelmiszereket népszerűsít belföldön és külföldön a Magyar Turizmus (MT) Zrt. új programja, a Kamrapolc-program - jelentették be a program elindulása alkalmából tartott sajtótájékoztatón hétfőn Budapesten.
Szakáli István Loránd, a Földművelésügyi Minisztérium helyettes államtitkára hangsúlyozta: az agrárium, az élelmiszeripar, a gasztronómia és a turizmus egymástól elválaszthatatlanok. A kormány különös figyelemmel kezeli a hungarikumok kérdését, amelyek között élelmiszereink kiemelt helyet foglalnak el.
A hungarikumok és kiemelkedő nemzeti értékeink összegyűjtése nem csupán hagyományaink megőrzése miatt fontos. Nemzetstratégiai cél, hogy konkrét külgazdasági, turisztikai haszonnal és kultúrdiplomáciai előnyökkel is járjon ezen kiválóságok megismertetése a nagyközönséggel, például a „kamrapolc” program segítségével.
Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára ismertette: a helyi termékek előállítását, reklámozását segítő programmal arra szeretnék ösztönözni a vendéglátásban dolgozókat, hogy a helyi termékekkel, specialitásokkal szolgálják ki az adott településre érkező vendégeket.
Szavai szerint a Kamrapolc-program a helyi értékek összegyűjtését, leltározását, megmentését szolgálja a hungarikum-programhoz hasonlóan. A program az Erzsébet-téren lévő Magyar Ízek Vásárán jelenik meg először.
Ismertetése szerint 2010-hez képest Budapesten 35 százalékkal több turista fordult meg tavaly, a növekmény az idén az 50 százalékot is elérheti. Szavai szerint ehhez hozzájárul az is, hogy a budapesti téli vásár számos rangos elismerést kapott, közöttük a Travel and Leisure beválasztotta a 10 legjobb téli vásár közé.
Faragó Péter, az MT Zrt. vezérigazgatója elmondta: a projekt célja, hogy a jó minőségű magyar kézműves- és élelmiszeripari termékek, hungarikumok elérhetővé váljanak a külföldi és belföldi turisták számára, felkerüljenek a turisztikai szolgáltatók polcaira. A programhoz kistermelők, őstermelők, kisvállalkozások jelentkezését várják, a Kamrapolc-program számukra új piaci lehetőségeket nyithat. A jövő turisztikai promóciójában a gasztronómiának, a vendéglátásnak, a turisztikai attrakcióknak, az élelmiszeripari termékeknek egymást kiegészítve kell megjelenniük, ez szerepel az MT Zrt. jövő évi terveiben is - mutatott rá.
Lipcsey György Imre, az MT Zrt. vezérigazgató-helyettese kiemelte, hogy az értékesítési rendszer koordinálását az MT Zrt. végzi majd, az egyeztetéseket követően 2015 második felében 12 kamrapolc-pont kezdheti meg működését országszerte.
Jelenleg csak elvétve lehet olyan árusító helyekkel találkozni Magyarországon, ahol együtt jelennek meg a minőségi termékek, ezen változtat a program. A tervek szerint már meglévő turisztikai szolgáltató helyeken - szállodákban, tourinform irodákban, éttermekben, ajándékboltokban - támogatják a kamrapolcok létrehozását, a rendszerbe termelők is bekerülhetnek, a szolgáltatókat pedig a közös promócióval segítik. A kamrapolcok kétféle kínálattal jelennek majd meg: a vidékieken a tájegységre jellemző helyben termelt árukkal, míg a forgalmasabb turisztikai célpontokon a külföldön is ismert hungarikumokkal töltik meg azokat - mondta. Az új programról az Erzsébet téri vásár mellett az interneten január ötig gyűjtik az észrevételeket, így ezeket is be tudják majd építeni az indulásig.
Horváth Gergely, az MT Zrt. vezérigazgató-helyettese elmondta: a legújabb iparági kutatások szerint a következő öt évben a turisták a helyi receptet, helyi értéket keresik majd leginkább az utazásuk során, ezért született meg ez a program.
A program részletes tájékoztatója az MT Zrt. szakmai oldalán, a http://szakmai.itthon.hu weboldalon található.
(MTI/Földművelésügyi Minisztérium Sajtóirodája)