Halas finomságokkal és egy igazi kuriózummal, a Kodály Zoltán Művészeti Iskola növendékeinek halas témájú dalokból összeállított flashmobjával népszerűsítette a halfogyasztást a Földművelésügyi Minisztérium és az Agrármarketing Centrum a Budapesti Adventi Vásáron, a Szent István Bazilika előtt.
A legtöbb halat Magyarországon köztudottan a karácsonyi időszakban vásárolják az emberek, de a szaktárca arra törekszik, hogy az év többi részében is növekedjen a halfogyasztás. Ennek érdekében az Európai Tengerügyi és Halászati Alap és Magyarország társfinanszírozásából, a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP) keretében megvalósuló, Kapj rá! című, a halfogyasztást ösztönző kampány célja, hogy hét éves kommunikációs és marketingprogramban a jelenleg 6 kilogrammnyi fejenkénti éves halfogyasztás 2023-ra legalább 20 százalékkal növekedjen.
A kormány kiemelt célja a fejenkénti éves halfogyasztás növelése – mondta Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára a MAHOP keretében megvalósuló Kapj rá! elnevezésű, a halfogyasztást népszerűsítő kampány sajtótájékoztatóján. 2000 óta 20 százalékkal emelkedett a hazai halfogyasztás, és a kormány célja, hogy 2023-ra további 20 százalékos emelkedés valósuljon meg – fogalmazott az államtitkár. Mint mondta, az Európai Unióban az éves fejenkénti halfogyasztás 20 kilogramm körüli, míg országunkban ez alig haladja meg a 6 kilót. Nagy István arról is beszélt, hogy az akvakultúrából származó termelői árbevétel évente mintegy 12 milliárd forint. A hazai akvakultúra (a tógazdaságok és az intenzív haltermelő üzemek együttesen) étkezési célból közel 17 ezer tonna halat termel évente, míg az össztermelés megközelíti a 23 ezer tonnát, amiben a horgászcélú telepítőanyag termelés is benne van. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a Magyar Halászati Operatív Program (MAHOP) mintegy 15 milliárd forintos forrásából 2,6 milliárd fordítható a halfeldolgozás feltételeinek javítására.
Daróczi László, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője a halfogyasztásnak az egészségre gyakorolt pozitív hatásairól beszélt. Mint mondta, az ízletes hazai halételek minőségéről az Adventi Vásár időszakában is megbizonyosodhattak az érdeklődők, hiszen december 16-án a Nagyvásárcsarnokban, a Fehérvári úti Vásárcsarnokban és a Rákóczi úti Vásárcsarnokban, valamint Kiskőrösön az adventi vásárban kóstolhatták meg a halas termékeket a vásárlók. Az AMC Food Truck kóstoltató autója december 15-től 17-ig füstölt halat, halpástétomot és egyéb különlegességeket kínált Budapesten a Szent István téren is az Adventi Vásár látogatóinak. Mint elhangzott, ma az AMC és a MA-HAL együttműködési megállapodást is kötött annak érdekében, hogy közös erővel hatékonyabban segíthesse az akvakultúra versenyképességének javítását, a fenntartható akvakultúrás termékek ismertebbé tételét és a halfogyasztás elterjesztését.
Sziráki Bence, a MAHAL ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy karácsony idején is lesz elegendő kínálat halból. Mint elhangzott, ma az AMC és a MA-HAL együttműködési megállapodást is kötött, hogy közös erővel hatékonyabban segíthessék az akvakultúra ágazat versenyképességének javítását, a fenntartható akvakultúrás termékek ismertebbé tételét és a halfogyasztás elterjesztését
(FM Sajtóiroda)