InfoRádió - Aréna c. műsor - 2019.07.17.
Megszólalók: Varga Judit, igazságügyi miniszter

Mv: Milyen tervei vannak igazságügyi miniszterként? Kész vannak a nagy kódexek, anyagi jog, eljárásjog, minden kész van, amit el lehet készíteni ezen a területen. Mi marad?

Varga Judit, igazságügyi miniszter: Hát sok tervem van. Mert szerintem sosem áll meg az élet, még hogyha el is készültek a kódexek. Másrészt nagyra becsült elődöm nagyon sok jó munkát megkezdett, befejezett, úgyhogy én ezt a hagyományt akarom folytatni, ezeket a munkákat mindenképpen szeretném folytatni. Itt a kódex kapcsán is, vagy a kódexen kapcsán is fontos az utókövetés. Hiszen olyan jogszabályok cserélődtek le, amelyeket addig több évtizedig használtak a jogászaink, a hivatásrendjeink. Hát én magam is, amikor szakvizsgáztam, még teljesen más joganyaggal szocializálódtam, és ugye ennek megvannak precedensei. Az, hogy egy ilyen nagy joganyag lecserélődik, azért annak biztos, hogy figyelni kell a mindennapi gyakorlatát is. Ugye ezt jeleztem a meghallgatásomon is, hogy nyitva áll az ajtónk a megjegyzések, az észrevételek felé. Van is erre egyébként egy külön miniszteri biztos asszony, Wopera Zsuzsanna, aki figyeli az eljárási kódexeknek a hatályosulását. És ahol lehet technikai változtatásokat eszközölni, akár az elektronikus ügyintézés terén, megkönnyítve az ügyvédek mindennapjait, vagy éppen a bíróság visszajelzései alapján is lehet még apróbb változtatásokat eszközölni, akkor ezt mindenképpen össze kell gyűjteni ezeket a tapasztalatokat. Szerintem ez jogászok számára egy rendkívül szép feladat. Ráadásul az Igazságügyi Minisztérium legfontosabb feladata az, hogy mindig figyeljen arra, hogy a törvénytervezeteink, az alkotmányosság követelményeit kiállják. Hogy a kodifikáció az megfelelő minőségű legyen. Tehát ha úgy tetszik, egy ilyen a szó jó értelmében, de egy unalmasan zakatoló minisztériumot szeretnék, ahol a jogi szakma csúcsát elérő emberek dolgoznak azért, hogy a legjobb minőségű jogszabályok szülessenek Magyarországon.

Mv: Van jogászi ízlése azzal kapcsolatban, hogy nagyobb terjedelmű módosítást egy viszonylag friss kódexen egy novellát, azt mikor kell elkészíteni?

Varga Judit: Hát most ebben... most érkeztem, tehát nem hiszem, hogy ezzel kellene kezdeni. És a novella szerintem túl korai lenne még, hiszen a kódexek most alig valamelyik alig egy éve, vagy pár éve van hatályban, tehát nem feltétlenül kell ilyen nagyívű módosításokban gondolkodni. Hiszen alapvetően jól lettek ezek megírva.

Mv: Minden jogszabály át fog menni az Igazságügyi Minisztérium szakmai szűrőjén? Az országgyűlési képviselőknek elemi joguk, hogy jogszabályokat terjesszenek, tervezeteket az Országgyűlés elé.

Varga Judit: Nyilván véleményünk lehet mindenről, tehát én ezt alapnak tartom. Hiszen az Igazságügyi Minisztérium azért kezeskedik, hogy minden az alkotmánynak megfelelően legyen paragrafusokba fektetve. Úgyhogy minden törvénytervezetet nyilván véleményezünk.

Mv: És a viszony az Országgyűlés Törvényalkotási bizottságával az marad a régi? Azt ugye úgy vettük annak idején, hogy az egy nagyon fontos szűrő, még mielőtt a plénum elé mennének a törvények. Szóval ez a rendszer ez nem fog változni.

Varga Judit: Én abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy egy nagyon jól működő minisztériumot vettem át a miniszter úrtól, Trócsányi miniszter úrtól, úgyhogy én olyanokat nem akarom megjavítani, amik jól működnek ebben a minisztériumban. Úgyhogy természetesen számítok a korábbi tapasztalatokra, a korábbi, bejáratott eljárásrendekre, hiszen az nagyon fontos a stabilitás a szervezet számára is.

Mv: Igazságügyi miniszterként, új igazságügyi miniszterként van valamilyen ráhatása arra, hogy milyen portfólióra küzdjön Trócsányi László? Mint elődje?

Varga Judit: Ráhatásom annyi van, hogy a kormány tagja vagyok, és hogy ha ez felmerül, akkor el fogom mondani a véleményemet. Úgyhogy, de az is fontos, hogy az új elnök asszony, ugye Ursula von der Leyen most a tagállamokkal úgymond konszenzus elv alapján fogja összeállítani a biztosi portfóliókat, és a biztosjelölteknek a csomagját, hogy ha ilyen csúnya szóval mondjuk. Úgyhogy ilyen szempontból természetesen majd én is, ha megkérdeznek, elmondom a véleményemet.

Mv: Trócsányi László több területen is igen nagy gyakorlatot szerzett. Egyrészt politikai területen is, ügyvédi területen is, igazságügyi miniszteri területen is. Tehát meglehetősen színes lehet a portfóliója. Egy valamire érdemes nagyon rámenni, vagy lehet választást hagyni például a bizottság elnökének, hogy több portfóliót ajánljon föl neki?

Varga Judit: Szerintem hiba lenne beszűkíteni a mozgásteret az elején. Tehát nyilván több elképzeléssel kell nekifutni, de ez természetesen a bizottság elnök asszonyának a fő feladata, hogy egyeztessen egyébként a biztosjelöltekkel és a kormányokkal. Tehát nem érdemes szűkíteni a mozgásteret ilyen nagyon sarkos véleményekkel vagy elképzelésekkel. Viszont szerintem Trócsányi miniszter úrnak a személye az rendkívül, nagyon jó választás volt, hiszen nemzetközi jogászprofesszori körben hihetetlen elismertségnek örvend. Bizonyított már több szakterületen is, tehát ő egy kiváló jelölt, legyen majd bármilyen portfólióról is szó.

Mv: Közigazgatási bíróságokat a rendszer újraindítását azzal halasztotta el a kormány, hogy ez egy határozatlan időre szóló halasztás. Mi változtathat ezen az állásponton? Az időmúláson kívül.

Varga Judit: Hát egyelőre ugye az a tényező, ami miatt ez határozatlan időre el lett halasztva, az még most fennáll, és nagyon aktívan itt van a mindennapjainkban. Ugye ezek a jogállamisági viták, amik az ország ellen...

Mv: Ez politikai ügy. Ez meg egy igazságszolgáltatási kérdés.

Varga Judit: Igen, de sajnos politikát csináltak belőle. Nagyon köszönöm szintén a felvetést, hiszen én is végigérveltem Európát a tavasz folyamán, amikor jöttek azzal, hogy már megint mit csinálunk. És már megint mit csinálunk itt a bírósági szervezetrendszeren. És ugye ez is illeszkedik ebbe a retorikába, hogy anélkül, hogy megvizsgálták volna, hogy az osztrák rendszert akartuk bevezetni, csak több garanciával, hogy egyébként még az unió országainak legalább egyharmadában működik elkülönült közigazgatási bíróság, például finneknél, akik a jogállamiság bajnokai. Érdekes módon, ez a kvod licet Jovi, non licet bovi elv, hogy valakinek szabad, másnak nem szabad. Tehát én láttam azt, hogy itt szintén értelmetlen érvelnünk a jog összehasonlítás eszközeivel, úgyhogy a kormány nagyon bölcsen döntött úgy, hogy akkor most vegyük ki ezt a csomagból, ne legyen ez egy újabb elem a vádaskodások közepette, és hogy ha ezek a viták megnyugtatóan rendeződnek, akkor majd visszatérünk rá.

Mv: De nem szül ez egy olyan benyomást, hogy nyomásra akár egy alkotmányos elemet is ki lehet emelni egy ország belső jogából? És akkor legközelebb, ha ilyen probléma van, akkor megint politikai nyomást kell csinálni, és akkor megint meg fog hátrálni valaki. Ez egy precedens.

Varga Judit: Precedensnek nem mondanám. Az biztos, hogy már akik értik a tárgyalások menetét, azok felfigyeltek rá. Ezt egyébként ugye arra is mondom, hogy nézzétek, még erre is képesek vagyunk. Ezt én nem tartanám meghátrálásának, hanem egyszerűen egy racionális döntésnek, hogy ha feleslegesen nem kell szerintem a biciklit üresben tekerni. Hogyha nem akarják érteni, akkor hagyjuk, és majd beszélünk róla később, csak rendezzük azt a portfóliót, ami most a Sargentini-jelentés letett az asztalra. Úgyhogy én alig várom, hogy ezekről a témákról beszélhessünk, hiszen akkor majd egyesével lehet leszálkázni, és felszalámizni magát a jelenést, hiszen az ügyek nagy része lezárt, az ügyek nagy része folyamatban lévő ügy, amit majd a bíróság eldönt. Nagy része pedig olyan, ami egyáltalán nem az európai uniós jogba illeszthető, hanem tagállami szuverén kompetencia. Például a nyugdíjak mértéke.

Mv: Bírói fizetések kérdése jelentős részben korábban a közigazgatási bíróságok felállításának tényéhez is volt kötve. Azok most nem lesznek. Rendezik a fizetéseket?

Varga Judit: Igen, erre már volt korábban egy dezinformáció, hogy ugye a bírósági fejezetben nem találtak a költségvetésben, és akkor ugye én is nyilatkoztam azonnal, hogy ezt a Pénzügyminisztérium fejezetében kell találni. Ott van egy konkrét, nagyobb sor, ami a bérrendezésekre vonatkozik. Tehát megvan ennek a fedezete. Én mindenképpen az ősszel felveszem a szálakat, és miniszterelnök úr ígéretet tett nekem arra, hogy ezt a méltatlan helyzetet, ami az igazságszolgáltatásban van, fogjuk rendezni. Ez teljesen különálló dolog attól, hogy mi történik a közigazgatási bíróságokkal.

Mv: A Kúria elnöke szerint nincs olyan közjogi személy vagy szervezet, amely az Országos Bírósági Hivatal és az az Országos Bírói Tanács közötti vitát, mint döntő bíró eldönthetné. Igazságügyi miniszterként mi dolga van ebben a lassan áldatlanná és személyeskedő hangvételű vitában?

Varga Judit: Hogyha én ebben véleményt nyilvánítanék, akkor ellenem hetes cikkelyt indítanának, hiszen a végrehajtó hatalomnak semmi köze az igazságszolgáltatáshoz. Intézményesen sem, meg alkotmányosan sem. Én magánemberként, meg igazságügyi miniszterként egy nagyon szomorú dolognak tartom, hogy hogy beállt ez a békétlen állapot. Ezt nemzetközi színtéren is kihasználják az ellenfeleink. Úgyhogy én törekszem arra, hogy azt sugalljam a szervezet felé, hogy rendezzék ezeket a vitákat. Ugye nagyon fontos, hogy meg kell várni most az Alkotmánybíróságnak a döntését, amely most az OBT működésével kapcsolatban folyamatban van. Úgyhogy azután én is azt várva várom az eredményt, hogy annak alapján milyen lehetőségeket tárnak fel. Hogyan lehet továbblépni.

Mv: De igazságügyi miniszterként ugyanolyan hangnemben sugallhat a hivatal, mint a tanács felé?

Varga Judit: Ebben szintén nem érdemes különbséget tenni, hiszen egy szándéka van a végrehajtó hatalomnak, hogy minden rendben működjön. És maga, hogy ha a szabályrendszer rendben van, annak a működtetését szeretném kérni, hogy a szabályoknak megfelelően, jóhiszeműen működtessék, akik benne vannak, de szerintem ez így teljesen az ő szervezetükhöz tartozó kérdés. Ebben én igazságügyi miniszterként nem fogok bekapcsolódni.

Mv: Tehát jogalkotás ezen a területen nem várható. Igazságügyi miniszterként még jogalkotási kezdeményezőként tudna belépni bármilyen módon.

Varga Judit: Én mindenképpen megvárnám az Alkotmánybíróság döntését ebben a kérdésben.

Mv: Alaptörvény revízióján dolgoznak-e? Akár munkaanyag formájában.

Varga Judit: Elég sok minden dolgom volt mialatt felkészültem a meghallgatásokra, illetve most felállítjuk az új SZMSZ szervezetrendszert, még ilyen részletesen nem mélyedtem el benne. Természetesen vannak, folyamatosan vizsgálják, hogy ugyanúgy, mint a kódexek hatályosulásánál is, hogy hogyan működik a mindennapokban az Alaptörvény. Egyelőre énhozzám nem jutott el ilyen információ.

Mv: Köszönöm a tájékoztatást! Az elmúlt egy órában Varga Judit igazságügyi miniszter volt az InfoRádió Arénájának vendége. A műsor elkészítésében Módos Márton főszerkesztő vett részt. A beszélgetést a rádióban most felvételről hallották, és az infostart.hu oldalon, valamint az InfoRádió Youtube-csatornáján is figyelemmel kísérhetik. Exterde Tibor vagyok, köszönöm a figyelmet!

(InfoRádió)