Patyi Gergely államtitkár a Hír Televízió Magyarország élőben című, 2014. november 8-i műsorában beszélt a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény tervezett módosításáról. Az interjú leirata.
Mv: Patyi Gergely, az Igazságügyi Minisztérium államtitkára a stúdióban. Jó estét kívánok.
Patyi Gergely: Jó estét kívánok.
Mv: Üdvözlöm. Mi támasztja alá, hogy javításra szorul a végrehajtói kamara jogszerűsége? Eddig jogszerűtlenül működött a szervezet vagy a rendszer?
Patyi Gergely: Én azt gondolom, hogy nem működött jogszerűtlenül, de hibák és problémák adódtak a működéssel kapcsolatban. Ezt a közel százpontos problématérképünk összeállítása igazolta, és erre figyelemmel kellett további lépéseket tennünk.
Mv: Meg ugye az állampolgári panaszok, hiszen ezek is érkeztek bőven. Egyébként a mi szerkesztőségünk birtokába került dokumentumokból tudom azt, hogy ami a végrehajtók személyét vagy szakmai felkészültségét illeti – mert tudom, hogy a vizsgálat erre is kiterjed, illetve javaslatokat ezzel kapcsolatban is megfogalmazott –, szóval 250-ből 80 végrehajtónak van csak diplomája, és ebből a 80-ból is csupán 40-en rendelkeznek jogi végzettséggel.
Patyi Gergely: Nagyságrendileg megfelelő ez az adat. 219 végrehajtó végez most aktív tevékenységet, és ebből az arányok körülbelül így néznek ki.
Mv: A kamara pénzéből ezt ugyancsak a szerkesztőségünk birtokába került dokumentumokból tudjuk, hogy például a végrehajtók ötcsillagos hotelben pihentek Sárváron, ugyancsak a kamara költségeiből. Költöttek sétarepülésre, saját címkézésű borokra vagy pedig teljes wellness-szolgáltatásokra. Árulja el, hogy erre miért volt szükség?
Patyi Gergely: Hát ezt talán tőlük kéne megkérdezni. Én azt tudom, hogy a konferenciájukat valóban ebben a hotelben tartották.
Mv: No de ez azt jelenti, hogy a kamarai pénzeket nincs, aki ellenőrizze? Gyakorlatilag bármire költhetik? Ön most úgy fogalmazott az imént, hogy tőlük kellene, de azért az egy furcsa helyzet lenne, hogyha a kamarai pénzek felhasználásáról magát a végrehajtót kérdezném. Hát nyilván valaki ezeknek a pénzeknek a felügyeletét végzi a kamaránál, nem?
Patyi Gergely: Igen, a végrehajtói kamara felelős ezeknek a pénzeknek a felhasználásáért. Ugyanakkor az Igazságügyi Minisztérium gyakorolja elvileg a törvényességi felügyeleti jogosítványokat, és erre tekintettel döntött úgy az Igazságügyi Minisztérium, hogy szükséges lesz adott esetben bevezetni.
Mv: Na, de jelen pillanatban, amíg az új törvény megszületik, ezt a felügyeletet pontosan ki látja el a végrehajtói kamarák felett?
Patyi Gergely: A végrehajtói kamarák felett az Igazságügyi Minisztérium lát el törvényességi felügyeleti jogosítványokkal rendelkező...
Mv: Akkor ezek szerint nem látta el ezt a feladatát maradéktalanul, ha jól értem.
Patyi Gergely: Nem, nem jól érti. Tehát a törvényességi felügyelet az nem gazdasági szempontú felügyeletet jelent, de azt gondolom, hogy ezen változtatni kell. Tehát bizony, ki kell terjeszteni a felügyeleti jogosítványokat közpénzek felhasználására is.
Mv: De akkor mégiscsak nekem van igazam, hogyha azt mondom, hogy a felügyelet mégsem jól látták el a végrehajtói kamarák fölött, hogyha például senkinek nem tűnt föl, és senki nem kérte számon a végrehajtókon azt, hogy például egyes konferenciáikat miért bizonyos szállodákban tartják, vagy miért költenek például saját címkézésű borokra. Ez nem tudom, hogy mennyien használta vagy szolgálta a kamara érdekét. Tehát akkor ennek semmi következménye nem lesz, hogy ez a rendszer eddig így működött, ha jól értem?
Patyi Gergely: A kamara köztestületként működik, tehát a saját forrásainak a felhasználását a tagok felé kell elszámolni. Mindamellett én azt gondolom, hogy nem biztos, hogy helyesen használták föl ezeket a pénzeket.
Mv: Na, de hogy fogják majd felhasználni a jövőben? Mik az önök javaslatai, vagy személy szerint az ön javaslatai akár a végzettséget illetően, akár pedig a szakszerű és jogszerű működést illetően?
Patyi Gergely: A végzettségről most egyelőre ne beszéljünk, ez a jövőben változtatni kívánok ezen is, de jelen pillanatban talán az a legfontosabb, amit szeretnék elmondani, hogy a kormány tegnapelőtt úgy döntött, hogy az Országgyűlés elé kerülhet a végrehajtói törvény módosítása, amely lehetővé teszi az Igazságügyi Minisztériumnak azt, hogy miniszteri biztost nevezzen ki a kamara mellé.
Mv: És egyébként ez az új törvény akkor, amikor ezek szerint rövidesen megszülethet, magában foglalja majd azt is, vagy kitér arra is, hogy utólagosan, visszamenőlegesen ezeket az esetleges visszaéléseket ellenőrizzék, felderítsék, és esetleg következményei lehetnek? Röviden kérdezve, a végrehajtókat számon kérik majd?
Patyi Gergely: A miniszteri biztos feladata az lesz, hogy átvilágítsa a működését mind jogszerűségi, mind gazdasági szempontból.
Mv: Az eddigi működést.
Patyi Gergely: Igen.
Mv: Lesz olyan hatásköre is, ami mondjuk, szankciókat fogalmaz meg vagy foganatosít?
Patyi Gergely: Neki közvetlenül nem, de természetesen amennyiben jogellenes magatartást vagy bármilyen folyamatot észlel, akkor a megfelelő lépéseket minden további nélkül meg fogja tudni tenni.
Mv: De melyek ezek a megfelelő lépések, és ki az, aki például szankcióügyben dönthet majd az egyes visszaélések után vagy kapcsán?
Patyi Gergely: Szankciót azt alapvetően a bíróság fog tudni alkalmazni, hogyha szükséges. Jelen pillanatban nem biztos, hogy kellő információkkal tudott eddig rendelkezni az Igazságügyi Minisztérium, és ezért láttuk szükségesnek azt, hogy jogszabálymódosítással együtt miniszteri biztos kiküldésére van szükség.
Mv: Jövő márciustól a bírósági végrehajtók ellenőrzését – ahogy Ön is az imént fogalmazott – az Igazságügyi Hivatal látja majd el, a felügyelet költségét pedig a végrehajtók fizetik majd, mégpedig olyan formában, hogy lesz egy végrehajtási költségátalány, aminek fele a hivatalt illeti majd. Ez nem vezethet majd oda, hogy megemelkednek a végrehajtói díjak? Vagy pedig hogy azok, akik a végrehajtást kérik, ezáltal kevesebb pénzhez jutnak majd?
Patyi Gergely: Nem, ugyanis a szabályozásnak pont az a lényege, hogy ezt a díjat eddig is fizetni kellett. Ennek az ötven százaléka fog átkerülni az Igazságügyi Hivatalhoz, és egyébként én úgy látom adatok alapján, hogy nem kizárt, hogy a jövőben adott esetben csökkenteni is lehet a díjakat.
Mv: Tehát azt viszont meg tudja erősíteni – most hogyha jól értem a szavait –, hogy végrehajtási díjat nem emelhetnek az új törvény hatálybalépése után sem, a költségek növekedése után sem.
Patyi Gergely: Nem, ez kizárt, ilyen lehetőség nem lesz, nem fognak emelkedni a költségek.
Mv: Ki lesz miniszteri biztos? Tudják-e már a személyét?
Patyi Gergely: Nem, nincs még döntés a miniszteri biztos személyéről. Ez a mintatörvény hatályba lép, azt követően hozzuk meg a döntést.
Mv: Egyetlenegy dologról beszéljünk még, hogyha már itt a költségek is felmerültek. Ön korábban úgy fogalmazott, hogy lassú, drága és sikertelen a rendszer. Körülbelül hogy mit jelent az, hogy lassú meg sikertelen, meg is beszéltük, de mi az, hogy drága? Ez éves szinten mennyi pénzbe kerül?
Patyi Gergely: Így erre nehéz válaszolni. Adott ügyekhez kapcsolódóan lehet ezt értelmezni. Az igazságügy működése az nem olcsó, és összességében ezek a költségek összeadódnak.
Mv: Nagyságrendileg?
Patyi Gergely: Százalékos arányokat tudok ugye mondani. A bírósági eljárás illetéke hat százalék, fellebbezés hat százalék, illetve attól függ, hogy milyen ügyről beszélünk, és erre rakódnak még a végrehajtási költségek is.
Mv: Várjuk természetesen a törvényt, és visszatérünk a témára. Államtitkár úr, köszönöm, hogy itt volt.
Patyi Gergely: Nagyon köszönöm, viszontlátásra.
(Igazságügyi Minisztérium)