Répássy Róbert felszólalt a versenytörvény módosításáról szóló vitában 2015. június 9-én az Országgyűlésben. A beszéd leirata.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim!

Az Országgyűlés előtt fekvő törvényjavaslat elsődleges célja a Gazdasági Versenyhivatal eljárásaira irányadó szabályok pontosítása, korrekciója. Amint arra a törvényjavaslat általános vitája során többen is rámutattak, a versenytörvényben végrehajtandó módosítások elsődlegesen technikai jellegűek. Noha kritikaként fogalmazódott meg a versenytörvény gyakori módosítása, jelen esetben éppen pozitívumként értékelendő, hogy a versenytörvény alkalmazásának gyakorlata folyamatos értékelés alatt áll, és ha a versenyfelügyeleti eljárások kapcsán szükségesnek mutatkozik a szabályok pontosítása, akkor ezt a kormány kész kezdeményezni az eljárások eredményességének elősegítése érdekében.

A viták során a törvényjavaslat egyes rendelkezéseiről több ellenzéki képviselőcsoport is támogatólag nyilatkozott, üdvözölve, hogy a jövőben a versenyfelügyeleti eljárásokban is mód nyílik annak a hatósági ellenőrzések során már követett megoldásnak az alkalmazására, hogy az első esetben előforduló jogsértés esetén meghatározott kivételekkel a bírság megfizetésére kötelezett helyett a kis- és középvállalkozások figyelmeztetésben részesüljenek.
A mezőgazdasági szektor sajátosságait tükröző, e téren kedvezőbb szabályokat érvényre juttató, a Gazdasági Versenyhivatal eljárására vonatkozó rendelkezések a szakmaközi törvényből átkerülnek a versenytörvénybe és a módosított, 2015. szeptember 1-jétől alkalmazandó szabályozás a korábbinál egyértelműbben tartalmazza, hogy a mezőgazdasági termékekre vonatkozó speciális rendelkezések csak akkor irányadóak, ha nem kerülnek alkalmazásra az uniós versenyjogi szabályok.

A Jobbik képviselőcsoportja részéről javaslat fogalmazódott meg, indítványozták, hogy a közbeszerzési törvény olyan módon egészüljön ki egy új bekezdéssel, hogy ha a közbeszerzésekért vagy európai uniós források felhasználásáért felelős miniszter a közbeszerzési eljárásokhoz, illetve az európai uniós források felhasználásához kapcsolódóan jogsértést észlel, vagy alapos okkal feltételezi annak megtörténtét – mármint a jogsértés megtörténtét –, akkor ne egyszerűen jogosult legyen a Gazdasági Versenyhivatalnak átadni az érintett közbeszerzési szerződés, illetve szerződésmódosítás ellenőrzése révén rendelkezésre álló bármely adatot, mint ahogyan a javaslat tartalmazza, hanem erre köteles is legyen.

Ez a javaslat nem támogatható, mivel a közbeszerzési törvény törvényjavaslat szerinti módosításának célja adatvédelmi jellegű, azt kívánja biztosítani, hogy a közbeszerzésekért vagy az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszternek az adatvédelmi rendelkezések tiszteletben tartásával, azokkal összhangban legyen lehetősége a rendelkezésre álló adatok Gazdasági Versenyhivatal részére történő átadására. Megjegyzendő, hogy a közbeszerzési törvény más oldalról biztosítja a jogsértőkkel szembeni fellépést, illetve a büntető törvénykönyv bűncselekménynek minősíti a versenyt korlátozó megállapodást közbeszerzési és koncessziós eljárásban.

A Gazdasági bizottság részéről három módosítási javaslat fogalmazódott meg, amelyek közül az egyik nyelvtani pontosítás. A másik, az előterjesztő által is támogatott módosító javaslat azt célozza, hogy az iratbetekintési jog sem közvetlenül, sem közvetett módon ne korlátozódjék, és az iratbetekintési jogukkal élni kívánóknak csak akkor kelljen a közigazgatási hatósági eljárás irataiban lévő személyes és védett adatok megismerhetetlenné tételéért, valamint az ilyen módon kivonatolt iratokról való másolat készítéséért költségtérítést fizetniük, ha a személyes és védett adatok megtekinthetetlenné tételével kivonatolt iratról az iratbetekintési jogával élő személy részére másolat is készül.

A Gazdasági bizottság harmadik módosító javaslata az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletről szóló törvény 2015. május 5-ei módosításához kapcsolódóan kívánta rendezni azt a kérdést, hogy a 2015. május 5. előtt hatályos rendelkezések megsértése esetén mely hatóság jogosult eljárni. E módosító javaslatot nem, helyette viszont a Törvényalkotási bizottságnak a jogalkotási követelményekkel összhangban lévő módosító javaslatát támogatja az előterjesztő, mivel célszerű, hogy a rendelkezés ne a felhatalmazó rendelkezések között, hanem átmeneti rendelkezésként szerepeljen az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletről szóló törvényben.

Tisztelt Országgyűlés!

A törvényjavaslat az állampolgárok és a versenyjogi előírásokat betartó vállalkozások érdekeit szolgálja, pontosítja a Gazdasági Versenyhivatal eljárásaira vonatkozó szabályozást, elősegítve a versenyhatósági fellépés hatékonyságát, a tisztességes verseny védelmét. Ajánlom ezért a törvényjavaslatot elfogadásra, kérve ehhez támogatásukat.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket.

(Igazságügyi Minisztérium)