Túlzóak azok a félelmek amelyek szerint a digitalizáció, valamint a robotika elterjedése kiváltja az emberi munkát, a tapasztalatok ugyanis világszerte azt mutatják, hogy a digitális átalakulás csupán másfajta munkavégzési lehetőséget teremt, új munkavállalói képességek elsajátítását teszi szükségességé - hangsúlyozta Deutsch Tamás, a Digitális jólét program miniszterelnöki biztosa csütörtökön a Digitális oktatási napok című konferencián.

Megjegyezte ugyanakkor, hogy azoknak a munkáját valóban kiváltja majd a robotika, akik nem rendelkeznek megfelelő digitális kompetenciákkal. A magyar munkavállalók háromnegyedének már most is szükséges valamilyen szintű digitális képességgel rendelkeznie munkája elvégzéséhez, az elvárt kompetenciák mértéke azonban rendkívül eltérő. A várakozások szerint a jövőben a munkavállalók 70-90 százaléka jelentős mértékben alkalmazza majd a digitális eszközöket munkájában - tette hozzá.

Azt mondta: a kormány a digitális átalakulás folyamatában nem megvédeni akarja a magyar polgárokat, hanem felkészíteni a digitális forradalom lehetőségeire, felvértezni őket a megfelelő digitális ismeretekkel, tudással, készséggel. Az oktatási rendszer digitális átalakítása során éppen az az egyik fő szempont, hogy minderre esélyt teremtsen, egyebek között megfelelő eszközrendszer létrehozásával, az infrastruktúra kiépítésével és pedagógusok képzésével - mondta.

Deutsch Tamás felidézte, hogy a digitális oktatási stratégia részeként 2018-ra minden oktatási intézményben szélessávú - legkevesebb másodpercenkénti 100 megabites garantált átviteli sebességű - internetelérés és wifi-lefedettség lesz. A megfelelő infratstruktúra kiépítése mellett 2017 elejétől indul a pedagógusok digitális kompetenciáit gyarapító térítésmentes képzés, valamint folyamatosan jelentős források biztosításával bővül majd a digitális tartalom is.

A miniszterelnöki biztos egyúttal átadta az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) tanulóknak szánt alkotói pályázatának díjait, a zsűri a Nemzeti Köznevelési Portál nevéből képzett mozaikszó (NKP) felhasználásával létrehozott képzőművészeti alkotást értékelte.

Maruzsa Zoltán, az Oktatási Hivatal elnöke előadásában ismertette a hivatal digitális tartalomszolgáltatás területén betöltött feladatait. Kiemelte például a digitális tankönyvtár üzemeltetését, ahol több mint 10 ezer felsőoktatási jegyzet és szakkönyv található és évente több mint 8 millió látogatója van.

A hivatal szintén közreműködik az Európai Bizottság kezdeményezésére létrejött, a digitális kompetenciák fejlesztésére szolgáló eTwinning program lebonyolításában, évente 100-200 pedagógust delegálva nemzetközi találkozókra. A 2005-ben létrejött képzésen Európában eddig 428 846 pedagógus és 171 189 intézmény, Magyarországon pedig 3582 pedagógus, 1656 intézmény vett részt.

A rendezvényen Pölöskei Gáborné, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) elnöke részletezte a Klik átalakításával járó feladatokat, kiemelve, hogy a központnak jelenleg nincs tartozásállománya, forrásait rendezte, napi számlaforgalma 42-46 millió forint.

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) december 7-8-án szakmai konferenciát és pedagógiai-módszertani szakkiállítást szervezett Budapesten a Modern Iskola közreműködésével, a Klik, az Oktatási Hivatal, a Digitális Jólét Program titkársága és a Microsoft Magyarország támogatásával. A Digitális Oktatási Napok című rendezvény célja a digitális oktatás népszerűsítése, az IKT eszközökkel támogatott módszertani megoldások terjesztése és a jó gyakorlatok bemutatása. A konferencia egyben A köznevelés tartalmi szabályozóinak megfelelő tankönyvek, taneszközök fejlesztése és digitális tartalomfejlesztés elnevezésű projekt nyitóeseménye.

(MTI)