A fenntarthatóság helyes értelmezése egyforma súllyal veszi figyelembe a környezeti, gazdasági és társadalmi szempontokat. Magyarországnak nemcsak céljai, hanem eszközei is vannak arra, hogy a városi szinten jelentkező környezeti kihívásokat kezelje: hazánkban 2022-től a 25 ezernél nagyobb városok csak elektromos buszokat vásárolhatnak.

A brüsszeli Versenyképességi Tanácson a tagállamok iparért felelős minisztériumi vezetői a gépjárművek károsanyag-kibocsátására vonatkozó rendeletmódosítást is megvitatták. György László az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára kifejtette, a kiszámítható jogi környezet kialakítása az autógyártók, a hatóságok és a fogyasztók számára is fontos.

A szabályozási javaslat előzménye, hogy 2016 nyarán Brüsszel, Madrid és Párizs város önkormányzata kérte a kibocsátási határértékekre vonatkozó hatályos szabályozás megsemmisítését, amelynek az Európai Bíróság helyt adott. A bírósági ítélet hatásaként azonban a gépjárművek  gyártásában európai szinten 8 millió jármű vesztesége volt várható, ami az európai autóipar végét jelentette volna, és több millió európai család megélhetését sodorta volna veszélybe. Az európai autóipar védelme érdekében ezért az ítélet ellen elsőként Magyarország, majd Németország és az Európai Bizottság is fellebbezést nyújtott be.

György László hangsúlyozta, hogy a városok levegőminősége Magyarország számára is fontos, de ez úgy is biztosítható, hogy közben nem veszélyeztetjük az európai autóipart és az abban dolgozók családok megélhetését egy olyan politikailag népszerű, de súlyosan felelőtlen intézkedéssel, amelyet Brüsszel, Madrid és Párizs kezdeményezett e kérdésben.

A magyar kormány a levegőminőséggel összefüggő kérdésekre olyan válaszokat képes felmutatni, amelyek a legkisebb mértékben sem kockáztatják az ipar versenyképességét. Az új Zöld Busz Programban foglaltak szerint például Magyarországon 2022. január 1-jétől kizárólag elektromos buszok helyezhetőek forgalomba a 25 ezer lakosnál nagyobb lélekszámú településeken, és az is cél, hogy a környezetkímélő buszok gyártása során minél nagyobb legyen a hazai hozzáadott érték aránya – tette hozzá György László.

(ITM Kommunikáció)