A tavalyi alapkőletétel után egy évvel 25-30 százalékban elkészült a zalaegerszegi járműipari tesztpálya, ahol ősszel egy német autógyár lesz az első ügyfél - közölte Vígh László, a létesítmény miniszteri biztosa.

A miniszteri biztos a pálya első nyílt napján felidézte, hogy napra pontosan két évvel ezelőtt jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök a zalaegerszegi tesztpálya építésének szándékát, éppen egy éve pedig letették az alapkövet is.

Kép letöltéseFotó: Varga György/MTI

A több elemében egyedülálló létesítmény mintegy 250 hektáros területen épül, a pályán önvezető járműveket is lehet majd tesztelni.

Vígh László úgy fogalmazott: Zalaegerszeg jövője ezzel az építkezéssel hosszú időre eldőlt. A tesztpálya 2020-ra tervezett befejezéséig várhatóan több tucatnyi cég települ ide, de a pálya valójában "soha nem készül el", mert folyamatos fejlesztésekkel hozzáigazítják az autóipari igényekhez.

Háry András, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezetője azt mondta: egyszerre akár 70 jármű tesztelését is végezhetik a komplex pályán. A speciális ügyfélkör miatt a város és a térség gazdaságát kedvezően alakítja majd át a létesítmény működése.

Kép letöltéseFotó: Varga György/MTI

Hamar Zoltán, a tesztpálya műszaki vezetője az egyes elemeket bemutatva arról beszélt, hogy Európában Németországban és Spanyolországban van csak ehhez hasonló pálya, de azok az önvezető járművek vizsgálatára még nincsenek felkészítve. A zalaegerszegi pályán realisztikus városi környezetet is kialakítanak, ilyesfajta tesztkörnyezet jelenleg csak egy egyesült államokbeli létesítményben van.

A zalaegerszegi tesztpályán egy akár 250 kilométeres folyamatos sebességre alkalmas ovális pálya készül, de országúti és autópálya-szakasz is épül, összesen mintegy öt kilométeren. A járművek kezelhetőségét kanyargós, változatos domborzatú szakaszon vizsgálhatják, de többféle útállapotot és útviszonyt imitáló fékpálya is épül, illetve már elkészült az Európában legnagyobb, 300 méter átmérőjű, menetdinamikai vizsgálatokra alkalmas aszfaltfelület.

Kép letöltéseFotó: Varga György/MTI

A teljes tesztpályán olyan kommunikációs hálózatot alakítanak ki, hogy a járművek egymás közötti, illetve a táblák, jelzések és más eszközök közötti kommunikációját is vizsgálni lehet - mondta a műszaki vezető a tesztpálya első lakossági nyílt napján.

(MTI/kormany.hu)