A szakgimnáziumok erősítéséről, a készségfejlesztésről, az élethosszig tartó tanulás fontosságáról is beszélt Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára a Sonkádon megrendezett Mesterpedagógusok IV. Sonkádi Szabadegyetemén 2018. július 6-án.

Sonkád Község Önkormányzata, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatási Hivatal, a Nemzeti Pedagógus Kar és a Közoktatási Szakértők Országos Egyesülete támogatásával 2018. július 4-7. között idén is megrendezték a Mesterpedagógusok Sonkádi Szabadegyetemét „Egy csónakban evezünk” címmel.

Az eseményen többek között szó esett az iskolai agresszió és kirekesztés pedagógiai megoldásairól, a pedagógus minősítési rendszer eddigi tapasztalatairól, a tanfelügyeletről, a szakképzési centrumokban zajló innovációkról.  A rendezvényen előadóként vett részt az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára, Pölöskei Gáborné is, aki a szakképzés innovációs kérdéseiről beszélt.

Előadásában kiemelte, hogy a gazdaság számára fontos a szakképzett munkaerő biztosítása, ugyanakkor a Z generáció számára elérhető munkák 65%-a az előrejelzések szerint még nem is létezik. Így a jövő valós kihívása a képzés felé, hogy olyan készségekkel, szakmai kompetenciákkal ruházza fel a tanulót, amely biztos alapokat jelent a gyorsan változó gazdasági környezetben is.  A minisztérium egyik kiemelt feladata a szakképzési rendszer valós igényekhez történő igazítása, vonzóvá tétele. Ehhez olyan képzési struktúra kialakítása a cél, amely professzionális szervezeti keretek között működik, kiemelten kezeli a duális képzést, a változó környezet kihívásaira hatékonyan reagál, vonzó szakmai karrierlehetőséget nyújt, de a felnőttek számára is segítséget ad a továbbképzésre (élethosszig tartó tanulásra).

A fentiek létrehozása segíti az átlátható, letisztult képesítési rendszer kialakítását, ugyanakkor hozzájárul a tanulók digitális kompetenciáinak fejlesztéséhez, növelheti a nagyvállalatok oktatási kapacitását és az ott gyakorlatot szerző diákok számát, de növekedhet általa a duális képzésben szerepet vállaló kis- és középvállalkozások száma, ráadásul ezzel párhuzamosan emelkedhet a szakközépiskolák, illetve a szakoktatók presztízse, megbecsültsége is.

Pölöskei Gáborné szerint lényeges, hogy a szülők, általános iskolai tanárok megértsék, hogy a szakképzés által nyújtott lehetőségek többet adnak, mint egy normál gimnázium. Nemcsak a kétkezi szakmák tanulására kell gondolni – amely egyébként egyre jobban eltolódik a felnőttoktatás területére -, hanem a szakgimnáziumi oktatásra is, amely a mérnökképzés előszobájának tekinthető. A továbbiakban célként nevezte meg, a felsőoktatással való kapcsolat erősítését.

(Innovációs és Technológiai Minisztérium)