A járműipar szereplőinek összefogását kezdeményezte Palkovics László innovációs és technológiai miniszter szerdán az Automotive nemzetközi autóipari és beszállító szakkiállításon, hogy koalíciót alkotva tekintsék át a járművek károsanyag-kibocsátására vonatkozó új európai szabályozás hatását a magyar autóiparra, és tegyenek javaslatot a célértékek megvalósíthatóságára.

A miniszter a témában tartott sajtótájékoztatón elmondta, hogy október elején a környezetvédelmi tanács luxembourgi ülésén  2030-ig a járművek károsanyag-kibocsátásának a 2021-es szinthez képest való 35 százalékos csökkentéséről született döntés, ez alól mentességet kaptak a kis volumenű, úgynevezett niche gyártók, Magyarországon ilyen a Suzuki. Döntöttek arról is, hogy a célokat félidőben, 2023-ban felülvizsgálják.

Kép letöltéseFotó: Földházi Árpád

Palkovics László kiemelte, Magyarország fontosnak tartja a párizsi éghajlatvédelmi megállapodás végrehajtását, amihez szükséges a közlekedésben is a károsanyag-kibocsátás csökkentése. A magyar álláspontban 30 százalékos csökkentést szerepelt, Magyarország a szavazásnál tartózkodott, jelezve, hogy továbbra is a 30 százalékot tartja elfogadhatónak, nem támogat más értéket.

Kép letöltéseFotó: Földházi Árpád

A miniszter hangsúlyozta: elérték, hogy a niche gyártók mentességet kapjanak, ezért a luxembourgi döntést a Külgazdasági és Külügyminisztérium diplomáciai, az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakpolitikai sikereként értékeli.

Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) ügyvezető titkára a sajtótájékoztatón azt mondta, szükséges az érintettek közötti együttműködés. Hozzátette, hogy a kutatás-fejlesztésben a károsanyag-kibocsátás csökkentését segítő új közlekedési technológiák fejlesztése, az alternatív hajtáshoz szükséges infrastruktúra, köztük a töltőállomások kiépítése, a jogi szabályozás megkerülhetetlen.

Kép letöltéseFotó: Földházi Árpád

Nyírő József, a Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ) elnöke szerint is az alternatív hajtású járművek terjedése segítené a károsanyag-kibocsátás mérséklését. Felhívta a figyelmet arra is, hogy segíteni kell az autóipari beszállítók között jelentős részarány képviselő kis- és középvállalkozói szektor technológiai fejlődését, digitalizációját.

(MTI)