A novemberi Black Friday alkalmával a webáruházak számtalan akciós lehetőséget kínálnak vásárlóiknak. Az alábbi fogyasztóvédelmi tanácsok figyelembe vételével bosszúságoktól mentes lehet az akciós időszak.
• Nézzük meg, hogy az e-kereskedő által adott kuponok, utalványok, leértékelések valóban érdemi kedvezményt tartalmaznak-e.
• Minden vásárlás előtt kattintsunk a „kapcsolat” menüpontra, mert innen láthatjuk, hogy hazai vagy külföldi webáruházban böngészünk-e. A magyar nyelvű honlap vagy a „.hu” végződés nem feltétlenül jelentik, hogy hazai kereskedőtől rendelünk.
• A webáruházak ellenőrzéséhez érdemes megnézni a jogsértést elkövető e-kereskedőket felsoroló www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalt is.
• Fontos a fizetési módok áttekintése. A legbiztonságosabb fizetési mód az utánvét, emellett előre fizetés esetén biztonságos a webszámla, amelyet elég olyan összeggel feltölteni, amely az adott vásárláshoz elegendő. Bankkártyával történő előre fizetés esetén visszaterhelésre (chargeback) is van lehetőség, ha a kifizetett termék nem érkezik meg.
• A szállítási módok választásakor jó tudni, hogy ha a vásárló a futár jelenlétében szeretne meggyőződni a termék sértetlenségéről, akkor olyan webáruházat kell választania, amely ezt a lehetőséget biztosítja. Ebben az esetben a vásárló aláírásával nemcsak a csomag, hanem a termék sértetlenségét is igazolja. Egyéb esetekben a futár kizárólag a csomag sértetlen átadásáért felel.
• Az online vásárlás esetén a vevőt 14 napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg. Az elállási jog nem korlátlan, a kereskedőnek egyes termékkörökre nem kell elállási jogot biztosítania (ilyenek például a gyorsan romló élelmiszerek, kibontott csomagolású CD-k/DVD-k/szoftverek, letöltött programok). Az elállási jog többletfeltétekhez, pl. eredeti doboz meglétéhez, nem köthető. A kereskedőnek a vételárat és a szállítási díjat a termék visszajuttatását követő 14 napon kell visszatérítenie a vásárlónak.
„A kedvezményes árak gyakran gyors vásárlói döntésekre ösztönöznek, azonban ilyen esetben is fontos a legalapvetőbb fogyasztói jogokkal tisztában lenni” - közölte Keszthelyi Nikoletta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára.
Online vásárlás esetén tudatos döntések meghozatalával sok későbbi problémát meg lehet előzni. Amennyiben a körültekintő vásárlás ellenére probléma merül fel, és azt a webáruházzal nem sikerül rendezni, a vevő a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez, valamint más Európai Uniós tagállamból történő online vásárlás esetén az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központhoz fordulhat. Részletes tájékoztatás a www.fogyasztovedelem.kormany.hu oldalon érhető el.
(ITM Kommunikáció)