December 9-én reggel elindult az első közvetlen Budapest–Munkács InterCity-járat a Nyugati pályaudvarról. A Latorca IC mától normál nyomtávon – tengelyátszerelés nélkül – közvetlen, napi összeköttetést teremt a magyar főváros és Kárpátalja második legnagyobb városa között. A korábban több mint 9 órás út így jelentősen rövidebb menetidővel, hét óra alatt tehető meg vonaton.
Az első közvetlen járatot Tóth Péter közlekedésért felelős helyettes államtitkár, Liubov Nepop, Ukrajna budapesti nagykövete és Schwartz István, a MÁV-START Zrt. általános vezérigazgató-helyettese indították útjára. A gyorsabb összeköttetés jelentősen javítja a két ország közötti eljutás feltételeit. A határon túl élő magyarság közlekedési kapcsolatait a MÁV-START frissen életbe lépett menetrendjében Eszék és Kolozsvár jobb megközelíthetőségét szolgáló új járatok is bővítik.
A december 9-i menetrendváltástól naponta közlekedő InterCity a korábbi, szintén IC34-es számú, Latorca InterCity menetrendi idejében, 7:23-kor indul a Nyugati pályaudvarról és helyi idő szerint 15:20-kor érkezik Munkácsra. Ellenkező irányban az IC33-as 12:30-kor startol Munkácsról, 18:37-kor érkezik Budapestre. Eddig is napi két pár vonattal lehetett eljutni a magyar fővárosból Munkácsra és vissza, mindkét esetben 9,5 óra volt a menetidő. Ezek a vonatok a határon sokat vesztegeltek, mert Csapon a kocsikat megemelve a normál nyomtávú forgóvázakat széles nyomtávúakra cserélték.
A Latorca IC közvetlen kocsijának jelentőségét az adja, hogy tengelyátszerelés nélkül, rövidebb idő, mintegy 7 óra alatt juthatnak el az utasok Záhonyból Csapon át Munkácsra és vissza. A járat elindításának egyik műszaki feltételeként az ukrán vasúttársaság alkalmassá tette a Munkács felé ágazó normál nyomtávú szárnyvonalat a magyar mozdony és személykocsi menetrendszerű közlekedtetésére. Részben felújították a pályát, Munkácson az állomásépülettől 500 méterre új peront, esőbeállót építettek, és kialakították az oda vezető térköves utat is.
A Latorca InterCity-hez a MÁV-START saját állományából biztosítja a személyzetet, a szükséges mozdonyt és a másodosztályú IC kocsit, az Ukrán Vasút (UZ) pedig magyarul beszélő mozdonyvezetőt és jegyvizsgálót ad a járműre. A járat Budapest és Munkács között Zugló, Kőbánya-Kispest, Ferihegy, Cegléd, Szolnok, Püspökladány, Hajdúszoboszló, Debrecen, Nyíregyháza, Kisvárda, Záhony és Csap állomásokon is megáll. A vám- és útlevélvizsgálatot az utóbbi két határállomáson végzik el. Kishatárforgalomban utazók itt a menetrend szerinti indulás előtt 15 perccel szállhatnak fel, illetve az érkezés után 15 perccel szállhatnak le legkorábban.
A vonat Budapest–Munkács között közlekedő közvetlen kocsija a jelenleg is érvényes magyar–ukrán nemzetközi kedvezményes, egy útra szóló és menettérti ajánlatokkal, valamint a kishatárfogalmi kedvezményes ajánlattal vehető igénybe. Annak érdekében, hogy a szerelvény karbantartása Magyarországon megoldott legyen, egy-egy további kishatárforgalmi vonat is meghosszabbodik Munkácsig, azaz Záhony-Csap helyett Záhony-Munkács viszonylaton fog közlekedni.
(ITM Kommunikáció)