A Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akcióban négy városban, Budapesten, Debrecenben Győrött és Szegeden összesen 673 jármű műszaki-környezetvédelmi állapotát vizsgálták meg 2020. szeptember 21. és 25. között. A tematikus közúti ellenőrzés az elmúlt évekéhez hasonló eredményt hozott, tíz gépkocsiból csak egy-kettő esetben találtak kifogásolnivalót a szakemberek. A dízelüzemű járművek nagyobb arányban feleltek meg maradéktalanul az előírásoknak, mint a benzinesek. Általános tapasztalat, hogy a haszongépjárművek átlagos életkora alacsonyabb a személyautókénál, és a környezetvédelmi szempontoknak is a teherautók tesznek eleget inkább.
A járművek kedvezőbb környezetvédelmi mutatói a környezeti terhelés mérséklődését, a levegő minőségének javulását eredményezik, végső soron élhetőbbé teszik a településeket. Az idén már huszonnegyedik alkalommal megrendezett Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció célja a hazai gépkocsiállomány átlagos állapotának felmérése, a közlekedők figyelmének felhívása autójuk esetleges hibáira.
Az ezredfordulón még mindössze a dízelmotoros autók fele, a benzinmotorosok kétharmada felelt meg a követelményeknek. A rendszeres ellenőrzés és tájékoztatás hatására az előírásoknak mindenben eleget tevő járművek aránya az utóbbi években és 2020-ban is 90 százalék körül alakult. Az idei akcióban Debrecenben találták a legtöbb kifogásolható állapotú gépkocsit. A dízeles személyautók jobban teljesítettek, bár az ilyen hajtású járművek esetében mutatták ki a legalacsonyabb megfeleltségi arányt a hajdú-bihari megyeszékhelyen (73,6 százalék), ugyanakkor a legmagasabbat is, a fővárosban (95,5 százalék).
Az ötnapos akcióban, naponta változó helyszíneken összesen 413 személygépkocsi és 260 haszongépjármű (köztük hat nyerges vontató) mintavétele történt meg. A vizsgált személygépjárművek nagyjából kétharmada benzinüzemű volt, a dízelesek aránya valamelyest meghaladta a 33 százalékot. Az ellenőrzött autók átlagos életkora 14,7, a kishaszonjárműveké 10,3, a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveké 8,7 év volt. A hat nyerges vontató átlagéletkora mindössze 4 évre jött ki.
A munkára használt, jellemzően céges teherautók tehát sokkal fiatalabbak, mint a forgalomban legnagyobb számban jelen lévő személygépkocsik. A nehéz tehergépkocsik és nyerges vontatók összességében korszerűbb és tisztább állománya többek között annak tudható be, hogy az e járművek közlekedése után fizetendő útdíj mértékét részben a környezetvédelmi kategória alapján állapítják meg.
A járművezetőket figyelmeztették a megengedett határértékek túllépésére, ezzel is tudatosítva a sofőrökben és tulajdonosokban a feltárt, kiigazításra szoruló problémákat. A kirívóan rossz beállítású, erősen szennyező gépkocsival közlekedőknek két hónapon belül időszakos műszaki-környezetvédelmi vizsgálaton kell megjelenniük járművükkel, addig a szükséges javításokat el kell végeztetniük. Az ellenőrzési paletta idén kísérleti jelleggel zajméréssel bővült. Az első tapasztalatok, visszajelzések alapján az eljárás hatékonyabbá tehető, eredményei megbízhatóbbak lehetnek, ehhez a magas környezeti zaj kiszűrésére megoldást kell találni. A fejlesztési folyamat újabb lépése lehet az autókban tárolt hibakódok kiolvasása.
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, ezen belül 98 százalékban a közúti közlekedés felel. E kibocsátás csökkentése nagymértékben elősegíthető a járműállomány korszerűsítésével, frissítésével. Többnyire káros hatásúak azok a leggyakrabban teljesítménynövelés céljából, változatlan fogyasztást ígérve elvégzett beavatkozások is, amelyek a paraméterek módosításával a levegő- és zajszennyezés növeléséhez vezetnek, megrövidítik a jármű élettartamát. Így már az is jelentős előrelépést hozhat, ha saját biztonságunk és a tiszta Magyarország érdekében jobban odafigyelünk autónk állapotára, rendszeres, szakszerű karbantartására.”
(ITM Kommunikáció)