A közlekedés terén Európa komoly kihívások előtt áll, melyeket Magyarország ért és élen jár az ezekre adandó válaszok keresésében - jelentette ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kedden, a III. Magyar Közlekedési Konferencián, Egerben.

Mosóczi László kiemelte: Magyarország büszke lehet új autóipari tesztpályájára és arra, hogy az M76-os autópálya "okos szakasza" lehetővé fogja tenni a Zalaegerszegen tesztelt innovatív megoldások kipróbálását a forgalomban is. Ausztriával és Szlovéniával együttműködve pedig ez a tesztüzem határokon átnyúló programként működhet majd.

Bejelentette: az Innovációs és Technológiai Minisztérium egy vasúti tesztpálya létrehozásán is gondolkodik, melynek megvalósításáról a tervek szerint jövőre születhet kormánydöntés.

Tájékoztatása szerint 2017-2024 között 3200 milliárd forintból fejlesztik a gyorsforgalmi úthálózatot és épülnek elkerülő utak Magyarországon. Ennek a keretösszegnek több mint 56 százaléka hazai forrás, ami a gazdaság erősödését is mutatja - fogalmazott. Példaként említette az M44-es gyorsforgalmi út nemrégiben átadott új szakaszát Tiszakürt és Kondoros között, melynek 145 milliárd forintos kiadását a magyar költségvetésből finanszírozták. A közlekedés átfogó fejlesztésére a 2027-ig szóló vasútfejlesztéssel együtt  összesen közel 5000 milliárd forintot fordít a kormány, a vasútfejlesztést a klímavédelmi célokkal összhangban az unió is támogatja.

Tóth Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára elmondta: „A gazdaság folyamatos növekedést mutat, dinamikusan emelkednek a bérek, minimális a munkanélküliség. A helyzet egyértelműen kedvezőbb, mint egy évtizede, de az általános munkaerőhiány kezelése a közlekedési ágazatban is komoly kihívást jelent. A hatékony erőforrás-gazdálkodáshoz szükséges a kiszámítható környezet. Ennek egyik jó példája, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel 2016-ban 5 éves üzemeltetési szerződést kötött a kormány, ezzel növekedő finanszírozási pályára állt a cég. Cél, hogy az útfelújítási programok is a lehető leginkább kiszámíthatóan, ütemezetten valósuljanak meg, így a piac számára is jobban tervezhetőek a szükséges erőforrások.” A helyettes államtitkár hozzátette: az innováció és oktatás is kiemelkedően fontos a minisztérium számára, ennek gyakorlati következménye, hogy például a felsőoktatásban a vasúti ipar területén szeretnék a mérnökképzést előremozdítani.

A Közlekedéstudományi Egyesület szervezésében harmadik alkalommal rendezték meg Egerben a Magyar Közlekedési Konferenciát, melyen több mint 800 szakember vesz részt. A három napos szakmai találkozón mintegy 130 szakmai előadást hallgathatnak meg a résztvevők.

Az államtitkár emlékeztetett: az unió célkitűzése szerint 2050-re teljes egészében meg kell szüntetni a közlekedésben a károsanyag-kibocsátást, valamint a papíralapú adminisztrációt. Ezen kívül el kell érni, hogy Európa útjain ne történjen halálos kimenetelű közlekedési baleset.

Ez komoly beruházásokat, technológiai fejlesztéseket és szemléletformáló akciókat igényel - mondta. Alkalmazni kell továbbá a digitális technológiákat, az innovatív megoldásokat, köztük kiemelten az "okos közlekedés" lehetőségét, mert a 21. század felfokozódó mobilitás-igényét az eddigi rendszerek már nem képesek kiszolgálni.

Szólt arról is, hogy az előrejelzések szerint tíz év múlva a mainál közel kétszer több vonat közlekedik majd a kontinens vasúthálózatán, ezért nélkülözhetetlen a biztonságos önvezető vasúti járművek fejlesztése.

Mosóczi László a szemléletformálásra kitérve fontosnak nevezte a közúti közlekedésbiztonsági és az Európai mobilitási héthez kapcsolódó környezetvédelmi akcióprogram folytatását, a közúti ellenőrzéseket és a kerékpáros közlekedés népszerűsítését.

Újságírói kérdésre válaszolva közölte: a Modern városok programján belül jelenleg is tart és jó ütemben halad az Egert az M3-as autópályával összekötő M25-ös autóút építése. Az első 7 kilométeres, Maklárt és Andornaktályát elkerülő szakaszt tavaly decemberben helyezték forgalomba - emlékeztetett jelezve, hogy az autóút teljes átadása 2020 végére várható.

(MTI/ITM)