Az Innovációs és Technológiai Minisztérium meghívására a Balti-tengert és a Fekete-tengert összekötő útvonal fejlesztéséről tárgyaltak a 13 érintett ország képviselői 2018. november 22-én, Budapesten.

A résztvevő országok közül Magyarország érte el a legjelentősebb előrehaladást a folyosó kiépítésében. Tóth Péter közlekedésért felelős helyettes államtitkár elmondta: „az M30, M35 és M4 kivitelezés alatt álló szakaszainak átadásával teljes értékű autópálya-kapcsolat jön létre Kassa felől a szlovák határtól Miskolcon és Debrecenen át a román határig Nagyvárad irányába. A tervek szerint 2021-re befejeződő beruházásokkal Magyarország elsőként építheti ki a folyosó rá eső szakaszait.”

A Via Carpatia Litvániától egészen Törökországig húzódik az Európai Unió keleti határvonala mentén. Mivel a térségre eddig elsősorban a kelet-nyugati irányú infrastruktúrafejlesztés volt jellemző, az érintett országok összefogtak egy magas színvonalú észak-déli közúti kapcsolat kiépítéséért. Az együttműködés célja a fejlesztési tervek koordinálása, a megvalósítás előmozdítása elsősorban azokon a szakaszokon, amelyek eddig nem kerültek be az Európai Unió által támogatott beruházások közé.

A folyosó az érintett országok keleti régióit összekötve bővíti Kelet-Közép-Európa belső gyorsforgalmi kapcsolatait. A gyorsabb és tervezhetőbb közúti szállítás a térségbe települt feldolgozóipari cégek elérhetőségének javításával élénkíti a gazdasági fejlődést. Mivel a Via Carpatia színvonalas közúti elérést biztosít a tengeri kikötőkig, megvalósulása esetén dinamikusabb és kiszámíthatóbb áruáramlást tesz lehetővé tágabb, akár eurázsiai dimenzióban is.

(ITM Kommunikáció)