A Külgazdasági és Külügyminisztérium és a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt., továbbá a Magyar Turizmus Zrt. szervezésében magyar borászok és húsipari cégek mutatkoznak be Tokióban a „Foodex Japan 2015” Nemzetközi Élelmiszeripari kiállításon 2015. március 3-6. között.
A rangos élelmiszeripari expón Magyarországot 8 borászat képviseli: Fritz Borház, Mészáros Pál Borház és Pince, Bodri Pincészet, Füleky Pincészet Tokaj, Takler Pince és Panzió, Bock Pince, Koch Borászat és Gál Tibor Pincészet.
A kiállításon a Magyar Turizmus Zrt. külön standon állít ki sertéshúsból készült prémium kategóriás termékeket. Kiállítóként jelen van többek között: A Pick Szeged Zrt., a Kométa 99 Zrt., a Pápai 1913 Kft., a Hampex Kft.
Az expóval egy időben a tokiói magyar nagykövetségen mutatkoznak be boraikkal a kiállításon részt vevő magyar borászok, továbbá a Carton Hungaricum díjnyertes borai, amelyeket a japán gazdasági szféra képviselőinek mutatják be.
Európán kívül Japán a legnagyobb felvásárló piaca a magyar élelmiszeripari termékeknek. 2013-ban 67 millió euró értékben exportáltunk élelmiszert Japánba. A Japánba irányuló élelmiszeripari termékeink exportja 2014 első kilenc hónapjában 69,7 százalékkal növekedett a 2013-as év azonos időszakához képest, meghaladva a 80 millió eurós értéket, így ebben a termékcsoportban éves szinten a kivitelünk értéke idén elérheti vagy meghaladhatja a 100 millió eurót. A Japánba irányuló magyar élelmiszeripari termékek 89%-át a hús és húskészítmények (sertéshús, baromfihús, libamáj, nyúlhús) teszik ki, ezek mellett növekvő kereslet mutatkozik a magyar borra.
A kiállításon való magyar részvétel teljes mértékben egybe vág Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 2014. november 5-én Nishikawa Koya mezőgazdasági, erdészeti és halászati miniszterrel folyatott tárgyalásán elhangzottakkal, amely szerint a Japán piacon egyre népszerűbb a magyar sertéshús (ezen belül is a mangalica termékek.)
A 2014. november 4-én elfogadott új sertéshús állategészségügyi bizonyítvány alapján, Magyarország egész területéről lehetővé válik a sertéshús bevitel Japánba.
Jelenleg 17 magyar sertéshús-üzem, és 14 marhahús-üzem rendelkezik Japánba való exportálási engedéllyel. A Japánban nagysikerű mangalica termékeket forgalmazó Pick Szeged Zrt. számára Németország után Japán a második legnagyobb felvásárló piac.
Az eseményen Magyar Levente gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkár elmondta, hogy Japán Európán kívül a legnagyobb felvásárló piaca a magyar élelmiszeripari termékeknek.
Az államtitkár hozzátette, hogy a szigetországban a mangalica és a méz a legnépszerűbb magyar mezőgazdasági termék.
Megemlítette, hogy 2015-ben a Magyar Nemzeti Kereskedőház megkezdi a kapcsolatok felvételét a magyar méztermelőkkel, valamint számos más hazai kis- és középvállalkozással, hogy azok a jövőben sikeresen eljuttathassák termékeiket a japán piacra.
(Külgazdasági és Külügyminisztérium)