Az Oroszország által elrendelt embargóból fakadó külgazdasági intézkedésekért felelős miniszteri biztos, távol-keleti útját Tokióban kezdi, ahol részt vesz a Foodex Japan Nemzetközi Szakkiállításon.
A Foodex, Ázsia legrangosabb és legnagyobb élelmiszeripari kiállítása, ahol minden évben 80 országból csaknem három ezer kiállító mutatja be termékeit, a közel 80 ezer látogató számára. Budai Gyula az elutazás előtt azt mondta: „a Foodex remek alkalom Magyarország, a kiváló minőségű magyar termékeke számára, hogy meghódítsák az ázsiai piacot, hogy új partnereket találhassanak a térségben a magyar cégek, hogy jobban megismerhessék a japán piacot.”
A miniszteri biztos emlékeztetett: Európán kívül Japán a legnagyobb felvásárló piaca a magyar élelmiszeripari termékeknek, 2015. első tizenegy hónapjában 111,4 millió USD értékben exportáltunk élelmiszert a szigetországba, főleg friss sertés- és baromfihúst és mézet adtunk el, de egyre erősebb az érdeklődés a prémium termékek, kiváltképpen a mangalica készítmények iránt – tette hozzá Budai Gyula.
Az idei Foodex-en a magyar megjelenést a Magyar Nemzeti Kereskedőház és a Magyar Turizmus Zrt. agrármarketing vezérigazgatósága szervezi. 14 magyar kiállító lesz jelen, húskészítményekkel, sonkával, mézzel, borokkal. Budai Gyula, miután megtekinti a Foodex kiállítást és a magyar pavilont, részt vesz, egy magyar borokat bemutató rendezvényen a Tokiói Magyar Nagykövetségen, ahol Gál Helga, bor és gasztronómiai tanácsadó és Szató Jóicsi japán sommelier bajnok mutat be magyar borokat helyi kereskedőknek. Majd pedig részt vesz a miniszteri biztos a Magyar-Japán Sertéshúsipari Üzletember Találkozón és Élelmiszeripari Szemináriumon is.
Budai Gyula a tokiói Foodex kiállítást követően Tajvanra utazik, ahol a magyar lúd- és libaágazat keleti piaci pozícióinak bővítésére vonatkozó bilaterális tárgyalásokat folytat. Tajpejben, a miniszteri biztos a tajvani karantén hivatal képviselőjével, az élelmiszerlánc hatóság képviselőjével találkozik, illetve látogatást tesz a tajvani mezőgazdasági minisztériumban is. Az élelmiszer exportunk legnagyobb részét a hús és húskészítmények jelentik. Tajvanra jelenleg sertéshúst és sertéshús termékeket nyolc, baromfi és baromfi termékeket pedig kilenc magyar cég exportálhat.
Budai Gyula az utazás előtt elmondta: „a 2015-ös madárinfluenza járvány miatt a tajvani termelés visszaesett évi 1 millió liba alá (a korábbi 5-6 millióról), tehát nőtt a kereslet az Európából, így a Magyarországról érkező hús iránt. Hazánk évente nagyjából 6-7 millió húslibát termel, az ágazatnak tehát most jó lehetőségei vannak az új piacok megszerzésére. A magyar termékek iránti növekvő igényt jelzi, hogy 2014. azonos időszakához viszonyítva, a Tajvanra irányuló exportunk 2015. január és november, között több mint 11%-kal nőtt – tette hozzá a miniszteri biztos.
(Külgazdasági és Külügyminisztérium)