A magyar-orosz ipari együttműködés hosszú múltra tekint vissza, a kormánynak vissza kell szereznie bizonyos orosz piaci pozíciókat a magyar vállalatok számára - jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter sajtótájékoztatón, miután az orosz ipari és kereskedelmi miniszterrel tárgyalt.
Hozzátette: a tárgyalások középpontjában szerepelt, hogy a magyar cégek hogyan vállalhatnak nagyobb részt az orosz piacon ipari tevékenységekben. Tárgyaltak arról is, hogy magyar és orosz ipari vállalatok harmadik piacokon hogyan tudnak eredményesek lenni. Mindez azért fontos, mivel az ipari együttműködés jelentős részét nem érintik a szankciók, vagy embargós intézkedések - mondta.
Rámutatott arra, hogy a két ország ipari együttműködése a közelmúltban megkopott, nem annyira szoros, mint korábban volt, ezt nemcsak a közelmúlt európai folyamatai, hanem egyebek mellett a gazdasági szerkezetváltás hozta magával.
Az egyik legfontosabb együttműködési területnek a miniszter a járműipart nevezte. Elmondta, hogy magyar vállalatok magyar finanszírozással részt vennének az egyiptomi államvasutak tenderén, ahol 700 vasúti kocsi szállítására nyílik lehetőség. A lehetőség az orosz vállalatok figyelmét sem kerülte el, és jó úton haladnak a tárgyalások arról, hogy magyar-orosz együttműködéssel, orosz és magyar vállalatok részt szerezhessenek maguknak a beruházásból - tette hozzá.
Kitért arra, hogy orosz vállalat nyerte a 3-as metró felújításának lehetőségét. A magyar érdek az, hogy a felújításból magyar vállalatok is profitáljanak, erről is korrekt tárgyalás van - jelezte.
A két ország autóipari együttműködését is szeretnék szorosabbra fűzni a beszállításokban.
A magyar vízgazdálkodási megoldások keresettek Oroszországban, az orosz városok vízrendszereinek működtetésében a jövőben a Fővárosi Vízművek által vezetett magyar vízipari klaszter vállalatai részt tudnak vállalni - mondta.
Szólt arról is, hogy a magyar mezőgazdaság az egyik legnagyobb vesztese az orosz embargónak, jelentősen visszaesett a magyar élelmiszerek orosz exportja. Ugyanakkor az élelmiszeripari feldolgozás és technológiák területén számos sikeres beruházás van folyamatban Mordvinföldön, Cseljabinszkban vagy Rosztov megyében - sorolta. Szeretnék továbbra is fenntartani a magyar mezőgazdasági vagy élelmiszerfeldolgozó-ipari technológiák oroszországi exportját.
Tárgyaltak a Dunaferr ügyéről is, a tárgyalásoktól újabb lendületet várnak miután változás történ az orosz állami bank, a Vnyesekonombank élén. Olyan megoldást kell találni, ami mind a magyar mind az orosz félnek jó, és ami a magyar munkahelyek megtartásával, a magyar nehézipari hagyományok megőrzésével rendezi a kérdést.
Jelezte azt is az orosz ipari miniszternek, hogy a Mol nyitott a további együttműködésre Oroszországban, kitermelési és kutatási területen. Jelenleg a magyar olajvállalat tevékenységének 6,5 százaléka köthető Oroszországhoz, fontos területet jelent, szeretnék ezt tovább mélyíteni - mondta. Kérdésre válaszolva közölte: a paksi beruházás, ami a magyar energiabiztonság, és az alacsony rezsiköltségek garanciája - az elhatározott menetrendeknek megfelelően halad, az európai intézményekkel minden kérdést tisztáztak. A keddi tárgyalásokon csak említés szintjén került elő, a projektben minden a megállapodásnak megfelelően halad.
Gyenyisz Manturov orosz ipari és kereskedelmi miniszter szerint a brüsszeli tragédia bizonyítja, hogy az országok közös veszélyekkel állnak szemben.
A tárgyalásokról szólva elmondta: áttekintették a kétoldalú kapcsolatokat a gépipar, illetve a közlekedés területén. Jelezte: nemcsak abban érdekeltek, hogy a budapesti metrókocsikat, az orosz technológiát Magyarországra szállítsák, hanem olyan együttműködésben is, ami harmadik országokba irányul, azaz, hogy a magyar-orosz technológiát szállítsák harmadik országokba.
A polgári légi közlekedés is szóba került a megbeszélésen - mondta az orosz miniszter, aki szerint Magyarországnak is kell egy saját légitársasággal rendelkeznie, amiben érdekeltek, és ehhez van javaslatuk.
(MTI / Külgazdasági és Külügyminisztérium)