Átadták a német Festo cég új, nagy munkahengereket előállító gyártócsarnokát, melynek beruházási költsége 4 milliárd forint és 170 új munkahelyet teremt - mondta Szabó László, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára csütörtökön a helyszínen, Óbudán.
A Festo eddig 30 milliárd forintot ruházott be Magyarországon, és magyarországi munkavállalóinak száma meghaladja az ezer főt.
A kerület ingatlannal, infrastruktúrával és munkaerővel járult hozzá a bővüléshez, míg a gyártó pneumatikus eszközökkel segíti az Óbudai Egyetemen a mechatronikai képzést - erről Bús Balázs, Óbuda-Békásmegyer polgármestere (Fidesz-KDNP) beszélt az átadási ünnepségen.
A parlamenti államtitkár kiemelte, hogy a kormány egy éve írta alá a Festóval a stratégiai együtműködési megállapodást. Eddig 62 ilyen partnere van a kormánynak, amelyek összesen 192 ezer főt alkalmaznak. A megállapodások aláírása óta 1470 milliárd forintot ruháztak be Magyarországon ezek a cégek és 18 ezer új munkahelyet hoztak létre. Kutatás-fejlesztésre pedig 305 milliárdot költöttek, 2500 fővel növelve az ezzel foglalkozók számát. A közeli tervek között 700 milliárd forint új beruházással és 8 ezer új munkahellyel kalkulálnak a stratégiai partnerek.
Szabó László a további adatok között említette azt, hogy Németországból érkezett a működő tőke egynegyede, így 6 ezer cég 300 ezer munkahelyet teremtett Magyarországon. A magyar bruttó hazai termék (GDP) növekedése ezért kötődik szorosan a német gazdasághoz.
A Festo családi vállalkozás, amelynek székhelye Esslingenben van - mondta Wilfried Stoll, a cég tulajdonosa. A világ 176 országában 17 800 alkalmazottal tevékenykedik. A múlt évi árbevétele 2,45 milliárd euró volt. A németországi gyártóhelyek után a magyarországi áll nagyságban a második helyen - ismertette az adatokat a tulajdonos.
Ansgar Kriwet, a Festo globális értékesítési vezetője pedig arról beszélt, hogy a cégnek 300 ezer ügyfele van világszerte, akik most már komplett eszközöket vásárolnak. Nem csak a pneumatikus elemeket, hanem a vezérlő elektronikát is szállítja a társaság, így azok egyszerűen beépíthetők a megrendelő gyártósorába. Vagyis céljuk egy-egy feladat teljes automatizálása. Jelenleg 30 ezer termék szerepel a katalógusukban.
A teljes éves árbevételük 9 százalékát költik kutatás-fejlesztésre, ez duplája az iparági átlagnak és ezzel is igyekeznek Kína előtt maradni - mondta az értékesítési igazgató. Wilfried Stoll azért megjegyezte, hogy a cég a terjeszkedésben nem tudja megkerülni Kínát.
A problémák között említette Ansgar Kriwet, hogy a tervezés a szűk keresztmetszet. A komplett termékben megjelenő gépész-, villamos- és szoftvermérnöki tevékenység integrálása még nem tökéletes. Ugyanakkor például egy pneumatikus elemre reggel beérkezett megrendelést még aznap legyártják.
(MTI / Külgazdasági és Külügyminisztérium)