Innovációval erősíthető a turizmus versenyképessége.

A hazai turizmus a válság ellenére is képes volt a növekedésre, aminek a nemzetgazdasági jelentősége annál is nagyobb, mivel a szektor a foglalkoztatás több mint 10 százalékát biztosítja. A turizmus ugyanakkor egész Európában erősödik, és hazánk versenyképessége hosszú távon csak a turisztikai, illetve a turizmushoz kapcsolódó innováció, például a gyógyvízkutatás támogatásával biztosítható, amelynek eredményeként egyedi, minőségi szolgáltatások jöhetnek létre – fejtette ki Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára egy szakmai konferencián. A helyettes államtitkár szerint a hazai turizmust a megosztáson alapuló gazdaságtól (sharing economy) sem kell féltenünk.

„A turizmus Európa majdnem minden országában, köztük hazánkban is erősödött az utóbbi években, amivel párhuzamosan egyre élesebbé vált a verseny a célországok között. Magyarországon a turizmus adja a GDP nem kevesebb mint 8,8 százalékát, miközben a foglalkoztatásból összesen 11,3 százalékkal veszi ki a részét, így kiemelten fontos, hogy az uniós források felhasználásával biztosítsuk a szektor nemzetközi versenyképességét” – fejtette ki Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára a Figyelő „A hazai turizmus, avagy a tartós kibontakozás titkai és trükkjei” című konferenciáján.

A helyettes államtitkár felidézte, hogy a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2010 óta majdnem 30 százalékkal, 13,36 millióról 17,25 millióra nőtt a turisztikai céllal hazánkba érkező külföldi vendégek száma, és 2014-ben a belföldi utazások számának alakulásában is kedvező fordulat állt be, miután 3 százalékkal, 14,38 millióról 14,85 millióra emelkedett a többnapos belföldi turisták száma. A Turisztikai Világszervezet adataiból pedig az látszik, hogy a 2009-es visszaesést követően immár ötödik éve masszívan, évente átlagosan 4,5 százalékkal növekszik a nemzetközi turistaérkezések száma Európában.

A helyettes államtitkár szerint a célországok közötti versenyben a vendégek elvárásai is növekedtek. Ezek ismeretében hazánk csak úgy őrizheti meg attraktivitását, ha nemzetközi összehasonlításban is egyedi, kreatív és minőségi szolgáltatást képes nyújtani. A szolgáltatásfejlesztés kulcsa az innováció, amelyet Csepreghy Nándor előadásában három oldalról vizsgált meg.

Először is jelentős potenciál rejlik a gyógy- és termálvízkészletünk egészségturisztikai hasznosításában. A gyógy- és termálvizek egészségügyi hatásait vizsgáló orvosi kutatások eredményei alapján tovább szélesíthető az egészségmegőrzést, a gyógyítást és a rehabilitációt célzó turisztikai szolgáltatások kínálata, illetve biztosítható a jelenleg elérhető szolgáltatások orvosszakmai megalapozottsága. Innovációra van szükség az egyedi, kreatív, sajátos vonzerővel bíró termékek fejlesztéséhez is – ezek a termékek a vendégeknek egyedi élményeket kínálnak, amelyek szintén erősíthetik hazánk vendégvonzó képességét. Végezetül a turisztikai szektor szereplőinek – felismerve a világméretű digitalizáció jelentőségét – nagy hangsúlyt kell fektetniük a minél szélesebb körű online információszerzés feltételeinek a megteremtésére is, mindenekelőtt a specifikus, többnyelvű weboldalak és mobilapplikációk fejlesztésére.

A helyettes államtitkár szót ejtett a megosztáson alapuló vagy közösségi gazdaságról (sharing economy) is. Csepreghy Nándor szerint a szállodákat, utazási irodákat vagy utazásszervezőket hosszú távon nem veszélyeztetik például a magánszobák vagy –lakások igénybevételét lehetővé tevő sharing economy platformok, ezek ugyanis a szolgáltatás minőségét tekintve nem versenyezhetnek a professzionális turisztikai szolgáltatókkal. Ugyanakkor a közösségi gazdaságnak kulcsfontosságú szerepe lehet a külföldi vendégek Magyarországra vonzásában, akik aztán az itteni költésükkel jelentős mértékben hozzájárulhatnak a turizmus másodlagos bevételeinek növekedéséhez.

„A turizmus a magyar gazdaságpolitika mindkét célját, a gazdaságfejlesztést és a foglalkoztatás-bővítést tekintve egyaránt stratégiai jelentőséggel bír, így a szektor a fejlesztéspolitikának is kiemelt területe. Ennek megfelelően a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretében összesen 111 milliárd forint, a Terület és Településfejlesztési Operatív Programban pedig 106 milliárd forintot fordítunk a turisztikai fejlesztésekre a következő öt évben” – zárta gondolatait Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára.

(Miniszterelnökség)