2012-es évhez képest 2013-ban a civil szektorban növekedett a foglalkoztatottak száma. A KSH adatai alapján nőtt a szervezeteknél foglalkoztatottak bérköltsége és átlagkeresete is. Közlemény.

A Központi Statisztikai Hivatal elemzésére hivatkozva számos médiumban, illetve hírportálon megjelent cikk arról ad számot, hogy a civil szektor hanyatlásnak indult a 2012. évtől. A fogalmakat és az adatokat hozzá nem értő módon használva az említett orgánumok azt a látszatot keltik, hogy a magyarországi civil szervezetek helyzete romlott az elmúlt években, holott a KSH által közreadott elemzés ezzel ellenkező képet mutat.

A KSH hivatkozott adatai a nonprofit szektort mutatják be, ami nem azonos a "civil szervezetek" körével. A nonprofit szektornak csak egy részét alkotja a köznyelvben "civil"-ként emlegetett szervezetek köre, amely a civil társaságot, a Magyarországon nyilvántartásba vett egyesületet, valamint – a közalapítvány és a pártalapítvány kivételével – az alapítványt foglalja magába.

A híradásokban megjelent, a civil szervezetek számának csökkenésével kapcsolatban tett megállapításokat illetően meg kell jegyezni, hogy a KSH adataiban szereplő szervezetszámra vonatkozó adat nem teljes körű, tekintettel arra, hogy ez a szám a statisztikai hivatalnak visszaküldött civil és egyéb nonprofit szervezetek által kitöltött éves adatszolgáltatás alapján lett meghatározva. A törvényszékek nyilvántartásában jelenleg közel 20 ezerrel több működő civil szervezet van bejegyezve a KSH adataihoz képest.

A bevételek negatív irányú módosulásánál is egyértelműen jelzi a KSH "A nonprofit szektor legfontosabb jellemzői, 2013" című elemzése, hogy ez "csak a szolgáltató jellegű, nonprofit gazdasági társaságok körében mutatható ki".

Az állami támogatásokból származó források arányának változásával kapcsolatosan a tudósításokban nem került megemlítésre az a releváns – a KSH elemzésében külön is jelzett – ok, hogy a társasági adó (TAO) támogatásból származó bevételek – melyek összege 34 milliárd forint volt – 2013-ban először került elszámolásra a magántámogatások között. A társasági adókedvezmény célja, hogy az állam lehetőséget biztosítson arra, hogy a nyereséges vállalkozások a társasági adójuk terhére támogassák a látványsportot űző, valamint művészeti szervezeteket.

Meg kell említeni, hogy az adatváltozásokra hatással volt számos nonprofit gazdasági társaság megszűnése is. Ez a nagymértékű változás a közszolgáltatásban, a közfeladat-ellátásban lezajlott változásoknak tudható be, melyek alapvetően az egészségügyi szektor 2013-as átalakításához kapcsolódnak. Számos gazdasági társaságként működő egészségügyi intézmény átalakult, így az ellátott feladatokat költségvetési intézményként látják el. Az átszervezés következménye, hogy a nonprofit gazdasági társaságok feladatainak más szektorhoz történő csatolásával az eddig itt kimutatható források, valamint foglalkoztatási adatok más szektornál jelentkeztek többletként.

A nonprofit szektor bevételi forrásait a fenti átalakításokra, átalakulásokra visszavezethető változás jellemzi, amelyek következtében a bevételek nem ebben a szférában történtek kimutatásra. Mindezek alapján a valóság, a média sugalmazásával ellentétben az, hogy a klasszikus civil szervezetek bevételei tekintetében egyértelműen kimutatható – a 2012-es évhez képest –  a 8,2 százalékos növekedés.

A bevételi adatokon túl a civil szektorra vetítve nem állják meg a helyüket a hírportálokon megjelent foglalkoztatásra vonatkozó utalások sem, tekintve hogy a 2012-es évhez képest 2013-ban a civil szektorban növekedett a foglalkoztatottak száma. A KSH adatai alapján látható, hogy nőtt a szervezeteknél foglalkoztatottak bérköltsége és átlagkeresete is.

(Miniszterelnökség)