Január 1-jétől működik az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (EKÁER), ahol már több mint 9 000 vállalkozás regisztrált, és majd 10 ezer bejelentés érkezett - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szóvivője kedden Budapesten.
Suller György Attila pénzügyőr alezredes elmondta: az új rendszerrel lehetővé válik az árumozgások valós idejű ellenőrzése, ezzel az EKÁER hozzájárul az áfacsalások visszaszorításához, és segít nyomon követni az élelmiszerek szállítási útvonalát.
„Ezáltal tisztulhat a piac, a tisztességes gazdálkodókat segíti ez a rendszer”- mondta a szóvivő. Január 1-től a bejelentési kötelezettség alá eső közúti szállítás kizárólag EKÁER-szám birtokában végezhető. A NAV már ellenőrzi ezek meglétét, de január végéig türelmi időszak van, mulasztási bírságot nem szabnak ki. Februártól már bírságot szabnak ki, amely a be nem jelentett áru értékének 40 százalékáig terjedhet.
Az MTI kérdésére a NAV-szóvivő azt is elmondta, hogy az őstermelők túlnyomó többségét nem érinti az EKÁER használata. Csak azok a fuvarozásban érintett termelők kötelesek ekáer-számot igényelni, akik áfakörbe tartoznak, és nem kértek áfa alanyi adómentességet.
A szabály értelmében ha egy vállalkozás útdíjköteles gépjárművel - vagyis 3,5 tonnát meghaladó össztömegű tehergépkocsival - az Európai Unió valamely tagállamából Magyarországra behoz vagy Magyarországról valamely EU-tagállamba kivisz terméket, vagy belföldön nem végfelhasználó számára első adóköteles termékértékesítést végez, akkor köteles erről a NAV-nál az EKÁER elektronikus felületén bejelentést tenni. A bejelentő ekáer-számot kap, amely a szállítandó termékhez kapcsolódik, és 15 napig érvényes.
Az EKÁER lehetővé teszi, hogy az elektronikusan rögzített adatok alapján kockázatelemzéssel a NAV célzott ellenőrzéseket végezzen - mondta az adóhatóság szóvivője.
(MTI,NGM)