Önvezető autók, okos városok, negyedik ipari forradalom kontra digitális analfabetizmus.

Tíz-tizenöt év, és a digitális jövő teljesen megváltoztatja a gondolkodásunkat és környezetünket. Ahhoz azonban, hogy ennek a napjainkban már gőzerővel zajló változásnak Magyarország a nyertese legyen, már most sok, összehangolt intézkedésre van szükség. A magyar kormány jövőképéről Lepsényi István gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkárral beszélgettünk.

Nagyon komoly átalakulás zajlik a világgazdaságban, hatalmas multicégek kényszerülnek irányváltásra, elég ha csak az autóipart, vagy az üzemanyagok kérdését nézzük. Az elektromos autók elterjedése mindkét területet alapjaiban érinti. Mit jelent ez Magyarország számára, miként tudunk ennek a folyamatnak résztvevői, nyertesei lenni?

A magyar kormány ezt a folyamatot régóta figyelemmel kíséri, olyannyira, hogy tavaly megszületett a Jedlik Ányos terv, és cselekvési program, amely pont azzal foglalkozott, hogy mi az ország, és a kormány feladata ebben a nagyon gyorsan változó világban. Hiszen nemcsak az alternatív hajtások jelennek meg a közlekedésben, de teljesen új üzleti modellekkel lehet találkozni és a járművek is rendkívüli mértékben megváltoznak. A kormány intézkedései több területet ölel fel, amiből sok minden már megvalósul, és sok minden még előttünk áll. Az első számú feladatnak a piac megteremtését céloztuk meg, ehhez meg kell teremteni az alapvető jogszabályi környezetet, azt hogy hogyan lehet egyáltalán elektromos járművet tölteni, töltőt telepíteni és üzemeltetni. A már megindult a jogszabály-alkotásnak egy rendkívül széles körű környezetet kell figyelembe venni és összehangolni, hiszen a jövő szempontjából már arról beszélhetünk, hogy intelligens hálózatok lesznek, amelyek kapcsolódnak a jövő járműveihez vagy, hogy megváltozik az üzemanyag-piac. De az e-mobilitás népszerűsítése érdekében a közlekedési szabályokhoz is hozzányúltunk, például kedvezményeket adunk azoknak, akik elektromos járműveket használnak. Ez az első intézkedési-sorozat olyan elemeket is tartalmazott, mint az elektromos autó vásárlása esetén a regisztrációs adó eltörlése, vagy a telepítési szabályok leegyszerűsítése. Bevezettük a zöld rendszám fogalmát amellyel olyan kedvezményeket lehet igénybe venni, mint például az ingyenes parkolás. Fontos lépés  az e-mobilitást ösztönzésében, hogy megfelelő töltési hálózatot építsünk ki. Az elektromos autók ma tipikusan 130-160 kilométert tudnak megtenni egy töltéssel, tehát elképzelhető, hogy nap közben, vagy a városok közötti autózás során tölteni kell. Ennek érdekében hirdettük meg az önkormányzati pályázatokat. Magyarországon minden tizenötezer lakosnál nagyobb városnak lehetősége van arra, hogy pályázati úton támogatást nyerjen a töltőkre. Az 1,25 milliárd forintos keretből 500 töltő, és legalább 1000 töltési pont kerülhet telepítésre.

…minden városban lesz legalább egy töltő…

Gyakorlatilag minden városban lesz legalább egy töltő. Ez a jelenlegi, körülbelül száz töltési ponthoz képest nagy előrelépés lesz. Ugyanakkor ez még nem fogja biztosítani, azt a nagyon fontos célkitűzésünket, hogy Magyarország minden irányban átjárható legyen, ezért az elkövetkezendő időben az önkormányzati töltők mellett olyan, kiegészítő villámtöltőket fogunk telepíteni, amelyek körülbelül 80-100 kilométeres távolságra lesznek egymástól.

Emítette, nagyon fontos a kormány számára, hogy minél több elektromos autó járjon az utakon. Az elektromos autók árai jelenleg magasabbak benzines társaiknál, ami még visszatartó erő lehet.

Ezért adunk  kedvezményt, áttételesen és közvetlenül is. A múlt hónapban nyílt meg az a pályázati támogatásunk, amelyben a csak tisztán elektromos üzemeltetésű új elektromos személygépkocsik és kisteherautók megvásárlásához adunk 21%, de maximum másfél millió forint támogatást, kizárólag olyan kocsikra, amelyeknek az értéke nem haladja meg a tizenötmillió forintot.

…másfél millió forint támogatás…

Erre a célra kétmilliárd forintot tudunk költeni az idén, és jövő évi támogatási keret is biztosított.  Ez a támogatás rendkívül népszerűnek bizonyul, hiszen az első napon több mint százan jelentkeztek. Biztos vagyok benne, hogy ez jelentős mértékben fogja növelni a magyarországi elektromos járművek számát.

Mennyinél tartunk most?

Számításaink szerint jelenleg körülbelül nyolcszáz tisztán elektromos jármű lehet a hazai utakon. Több mint 1200 zöld rendszámot adtak ki, amit  plug-in hibrid gépjárművek is kaphatnak. A mostani támogatási formánk csak a tisztán elektromos gépjárműveekre terjed ki. Ebből a keretösszegből körülbelül 1300 kocsi megvételét támogatjuk, tehát a jelenlegi állomány megduplázódhat néhány hónapon belül.

Milyen lépések szükségesek a gazdaságpolitika szintjén?

Az látható a nemzetközi tendenciák alapján, elsősorban a közösségi közlekedést érintve, hogy a városokon belül egyre nagyobb teret hódítanak az elektromos buszok. Ez a folyamat már Magyarországon is elindult, hiszen Európában egyedüliként Budapesten a BKV egy húsz darabos tisztán elektromos buszparkot üzemeltet.  Azt szeretnénk, hogy a közösségi közlekedés városokon belüli megújításánál a városok nagy többsége valós alternatívaként gondoljon az elektromos autóbuszt vásárlásra.  Hiszen büszkék mondhatjuk, hogy van olyan elektromos autóbusz, ami hazai gyártású, és amelyek nemcsak a főváros utcáin, hanem nemzetközi szinten is sikeresen bizonyítottak már.  Azt sem szabad elfelejtenünk, hogy ezek vásárlásának iparfejlesztő hatása is jelentős. Ezen túlmenően azt is fontosnak tartjuk, hogy a nagy egyetemeink többségén folytatódnak kutatások, amelyek kapcsolódnak az elektromos járművekhez, elsősorban akkumulátor-, és hajtáslánc-fejlesztéshez. A minisztérium a továbbiakban is támogatni fogja azokat a pilot projekteket, amelyek a különböző felhasználású, magyarországi gyártású elektromos járművek kifejlesztését segítik elő. Azt is szeretnénk elérni természetesen, hogy hozzák a nagyvállalatok Magyarországra vagy az elektromos járművek illetve ezekhez kapcsolódó részegységek gyártását (erre példa a Samsung, amely már döntött az akkumulátor gyártásról), vagy pedig az alkatrészek gyártását.

Rengeteget hallunk az önvezető autókról. Ezek fejlesztésében is aktívan részt tudunk venni?

Egy nagyon érdekes tendencia van a világban, a járműfejlesztés egyik legérdekesebb része az autonóm járművek fejlesztése. A mostani előrejelzések szerint egy évtizeden belül megjelenhetnek a majdnem, vagy teljesen autonóm járművek. Jelen pillanatban is vezetéssegítő rendszereket építenek be a kocsikba, ezek a funkciók egyre inkább kibővülnek, és ennek eredményeképpen fog megjelenni az a jármű, amely teljes egészében autonóm működésre lesz képes. Magyarország ezek fejlesztése területén már most kiemelkedő helyet foglal el, mert nagyon sok kutatóközpont foglalkozik ezzel itthon, például a Bosch, a Thyssen, vagy a Knorr.

…Magyarország kiemelkedő helyet foglal el…

Ezek a cégek nem csak fejleszteni akarják ezeket a járműveket, hanem ki is akarják próbálni, éppen ezért a kormány arról döntött, hogy Zalaegerszegen létesítünk egy olyan próbapályát, ahol a járműveknek a különböző vizsgálatait el lehet végezni. Ezeknek a járműveknek, fejlesztéseknek is meg kell szerezni a típusbizonyítványt ahhoz, hogy a hatóság meg tudja állapítani, hogy a gépkocsi közúti közlekedésben is használható. Ez a próbapálya már alkalmas lesz ezeknek az összehasonlító vizsgálatoknak az elvégzésére. A másik újdonság, hogy a próbapálya képes lesz kimondottan elektromos járművek bevizsgálására is. Ez azért fontos, mert a nemzetközi tendenciákban az is jól látható, hogy az autonóm vezetés, és az elektromos járművek egy irányba haladnak. A jövő járműve autonóm lesz, és elektromosan hajtott. Nem véletlen, hogy a németek már komolyan tárgyalnak arról, hogy 2030-tól csak elektromos hajtású autók kerülhetnek forgalomba.

A megváltozott közlekedés, amint említette, az üzemanyagokat is érinti. A Mol hogyan tud ebben meghatározó részt vevő maradni?

A Mol jó érzékkel vette észre, hogy a jövő üzemanyaga az elektromos energia.

…a jövő üzemanyaga az elektromos energia…

Magyarországon azzal, hogy megépítjük Paks 2-t, és megfelelő, ilyen szempontból tiszta elektromos energia áll rendelkezésre, még inkább érdekünk az, hogy az e-mobilitás fejlődjön. A Mol, ha jól látom, ki akarja bővíteni a szolgáltatásait. Hosszú ideig azért még benzinnel, és dízellel fog a járművek jelentős része közlekedni, de egyre nagyobb részt váltanak ki az elektromos járművek. Ezek üzemeltetése ma még nem gazdaságos, hiszen ezeknek a járműveknek az ára sokkal magasabb, mint a hagyományosoké, és ugyan az elektromos energia felhasználása miatt az fajlagos üzemeltetési költségük kisebb, de a tíz éves élettartam alatt még nem térül meg. Ezért ez még egy olyan terület, ahol a piac kialakításában, építésében az államnak is határozott szerepe van.

…az államnak is határozott szerepe van….

Ugyanakkor az is jól látható, hogy az árcsökkenési tendencia nagyon erős, újabb és újabb akkumulátorokat fejlesztenek ki, most ősszel már bemutatták azokat au európai járműveket, amelyekkel 4-500 kilométert is meg lehet tenni, tehát már nem csak a Teslával lehetséges ez. Az autók akkumlátor-költségének a csökkenése, és a hatótávolság növekedése egyre népszerűbbé fogja tenni az elektromos járműveket, és néhány év múlva már gazdaságosabb is lesz elektromos járművet venni, mint dízelt.

Mikorra várható az átjárhatóság megteremtése, illetve az önkormányzati töltőhálózat kiépítése?

Ez a jövő évben biztosan meg fog valósulni. Nagyon sok önkormányzat pályázott már, úgy gondoljuk, hogy viszonylag rövid időn belül leszerződünk az első körrel, és megindulhat a telepítés. Ez, attól függően, hogy mennyire van előkészítve, négy – hat hónapot igényelhet, a töltők leszállítása is viszonylag gyorsan megtörténhet, tehát már a jövő év első felében érezhetően nőni fog a számuk.

…nagyon komoly feltételeket szabtunk…

Az önkormányzatok továbbra is nagyon érdeklődnek, ugyanakkor nagyon komoly feltételeket szabtunk, hiszen azt mondjuk, hogy olyan helyre kell telepíteni, ahol éjjel-nappal hozzáférhető, és öt évig garantálniuk kell a töltők működtetését.

Meghatározták, hogy milyen töltőt kell telepíteni? Magyar, és külföldi fejlesztésűek egyaránt vannak.

A támogatásnál nem írtunk preferált töltőfajtát, a műszaki paramétereket rögzítettük. Több gyártó is gyárt Magyarországon a pályázati kiírásnak megfelelő töltőket, természetesen reméljük és támogatjuk, hogy ilyeneket vásároljanak az önkormányzatok.

Az elektromos hálózatot külön emiatt szükséges fejleszteni?

Jelenleg még nem, hiszen az ezer jármű fajlagosan nagyon kevés energiát vesz fel az összenergia-felhasználáshoz képest. Ugyanakkor az intelligens hálózatok fejlesztésénél figyelembe kell venni, hogy az energiafelvétel növekedni fog, de leginkább az lesz az érdekes, hogy más lesz az elosztása. Tehát, hogy mennyi energiát vesznek fel ezek a járművek például a házaknál, illetve hogyan lehet őket intelligens energiatárolókként is felhasználni. Egy elektromos autó akkumulátor-kapacitása ugyanis egy családi házat négy-öt napig el tudna látni árammal. Megtörténhet, és meg is fog történni, hogy a nappal, vagy az este bizonyos szakaszában, amikor csúcson mennének az erőművek, akkor a személygépkocsik energiája van felhasználva, és amikor jön a hullámvölgy éjjel, általában 23 óra, és hajnali négy között, akkor történik meg a járművek töltése. De ugyanez történik meg például az intelligens irodáknál is, ahol elképzelhető, hogy amikor nappal nagy energia kell a légkondicionálók működtetéséhez, akkor visszatöltenek az ott parkoló járművek, amik majd délután töltődnek fel.

Hozhat a közeljövőben drasztikus változást az összenergia-igényben az elektromos járművek elterjedése? Sokat lehetett arról hallani, hogy elavultak az európai elektromos hálózatok, és történt néhány komoly áramkimaradás is.

Mi azt számoljuk, hogy 2020-ig harminc - ötvenezer közötti elektromos jármű lesz. Ezeknek az elektromos energia felhasználása néhány százalékot jelent az összenergia felhasználásból. Tehát hosszú ideig ez biztosan nem fog gondot okozni. Amiért figyelnünk kell az energiaellátásra, az inkább az iparfejlesztés miatt lehet. A magyar ipar bővül, és ugyan energiahatékonyságról beszélünk, de ahogy nő az ipar, nőni fog az energiaszükséglet is.

…ahogy nő az ipar, nőni fog az energiaszükséglet is…

Többek között azért is, mert magasabb automatizáltságú gyárakat fogunk építeni, korszerű gyárak, robotok, és azok energiafelvétele a korábbiakhoz képest jelentős lesz. Már most néznünk kell, hogy az ország egyes területein hogyan lehet új gyárakat telepíteni, milyen energia kiépítés kell. Például a kecskeméti Mercedes-bővítés is megkövetel egy ilyen lépést.

Az ipari automatizálás, digitális átállás milyen hatással van a gazdaságra?

Nagyon dinamikusan változik a gazdaság mindenhol a világon. Az ipar jelenleg a negyedik forradalmán megy keresztül. November 17-18 án egy konferenciát fogunk rendezni, ahol ezeknek a változásoknak a társadalomra, városokra, közlekedésre, az Ipar 4.0 járművekre gyakorolt hatásairól fogunk beszélni. Az Ipar 4.0 abból a szempontból is nagyon fontos, hogy a Magyarországon található vállalatok ezeket a módszereket alkalmazzák. A feladat az, hogy a magyarországi kis-, és középvállalkozásokat felkészítsük arra, hogy sikeres beszállítói legyenek olyan vállalatoknak, amelyek már alkalmazzák a digitális gazdaság minden eszközét.

Az Ipar 4.0 hogyan fogja érinteni a társadalmat?

Nagyon sok minden meg fog változni, a munkahelyek, és a képzési igények is. Azért beszélünk digitális társadalomról, mert az élet minden területére behatol a digitalizáció, és azt szeretnénk elérni, hogy mindenki digitálisan művelt legyen. Ma körülbelül negyven százalékra tehető a digitális analfabetizmus, ennyi ember nem használ internetet, és számítógépet. Ezt kell nullára lecsökkenteni, hiszen ahhoz, hogy beadj egy pályázatot, egy terméket értékesíteni tudj, mindenféleképpen kell az internet-kapcsolat.

…a digitális analfabetizmust nullára kell csökkenteni…

Otthon, a háztartásban is egyre inkább a mindennapok része lesz, hogy okos gépeink vannak.

Az új generációs elektromos autók is az okos otthonok részei lesznek.

Gyakorlatilag most épül ki Európában az a telekommunikációs hálózat, amit egy kocsiból bármikor el lehet érni, kvázi kötelező jelleggel is. Ez egy óriási lehetőség, mert az autók egymással, és az úttal is kommunikálhatnak. Az autonóm közlekedésben nagyon nagy szerepe van a járművek egymás közötti, és a forgalomirányító rendszerek, értelmes városok (Smart City) közötti kommunikációnak. Azt szoktam mondani, hogy már látható a fejlesztési irányokból, hogy a háztartásában a hűtőszekrény, meg a mosógép vetélkedik azért, hogy ki adja az észt, és ki koordinálja az összes berendezést, amit otthon tartunk. Egy autonóm járművel az emberek bemennek az irodába, és nem kell parkolóhelyet keresniük, mert  a jármű letesz az iroda előtt, majd elmegy és leparkol. Tíz-tizenöt év, és ez teljesen megváltoztatja nemcsak mindennapjainkat, hanem a gondolkodásunkat is.

(Energiafigyelő)