A felelős üzleti magatartás a fenntartható társadalmi és gazdasági növekedés kulcstényezője, és pozitív hatással van a vállalatok hosszú távú prosperitására is – hangzott el a Nemzetgazdasági Minisztérium a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD), valamint az OECD Magyar Nemzeti Kapcsolattartó Pont által szervezett konferenciáján.

A felelős üzleti magatartás kérdéseiről szóló tanácskozáson 22 ország szakértői, illetve külföldi és magyar tulajdonú vállalati, illetve érdekképviseleti vezetők, az államigazgatás, a sajtó és a felsőoktatás reprezentánsai vettek részt.

Kép letöltésePankucsi Zoltán, az NGM adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkára Fotó: Eisenmann József/NGM

A beruházási környezet vonzóvá tételét a gazdaságélénkítés egyik fontos eszközének tartja a kormány – hangsúlyozta a konferencián Pankucsi Zoltán, az NGM adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkára. A vállalkozások fenntartható üzleti sikereket és profitot nem csupán a rövid távú nyereség maximalizálásával érhetnek el, szükség van a piacorientált, ám mégis felelős magatartásra is – tette hozzá Pankucsi Zoltán.

Az OECD 2000-ben fogadta el a Multinacionális vállalatokra vonatkozó irányelveket, a dokumentum a felelős üzleti magatartás legátfogóbb, 34 OECD-tagország és további 12 állam által is támogatott ajánlásgyűjteménye. A konferencián elhangzott előadások rámutattak, hogy az OECD-irányelvek bátorítják és erősítik a multinacionális vállalatoknak a fenntartható fejlődés és a tartós társadalmi előrehaladás érdekét szolgáló magatartását. Az ajánlásban foglaltak megfelelő alkalmazása egyaránt képes egy adott ország befektetési vonzerejét – az egyenlő versenyfeltételek elősegítése révén – növelni, valamint hozzájárulni az etikátlan piaci magatartás visszaszorításához, illetve a vállalatok és a társadalom között alkalmanként kibontakozó konfliktusok feloldásához.

Kép letöltéseA beruházási környezet vonzóvá tételét a gazdaságélénkítés egyik fontos eszközének tartja a kormány – hangsúlyozta a konferencián Pankucsi Zoltán Fotó: Eisenmann József/NGM

Az OECD-irányelvek alkalmazása a vállalatok részéről önkéntes, de minden részes állam kötelezettsége úgynevezett Nemzeti Kapcsolattartó Pont (NKP) létrehozása, amely felelős az irányelvekben foglaltak széleskörű megismertetéséért, továbbá azt támogató, konfliktuskezelő, konzultációs mechanizmust kínál a gazdasági és üzleti élet résztvevőinek.

(Nemzetgazdasági Minisztérium)