A felelősségteljes gazdálkodásnak köszönhetően stabil államháztartás, valamint az előrejelzésekkel összhangban lévő makrogazdasági mutatók jellemezték a 2016. évet a zárszámadási törvényjavaslat szerint. A költségvetés így érdemben tudta biztosítani a kormány gazdaság- és társadalompolitikai céljainak megvalósulását.
A kormány fegyelmezett költségvetési politikája és a kedvező makrogazdasági folyamatok nyomán 2016-ban az államháztartás hiánya 1,9%-ra teljesült, miközben a GDP-arányos államadósság még tovább, 73,9%-ra csökkent. Tavaly már mindhárom nagy hitelminősítő ismét befektetésre ajánlott kategóriába emelte hazánkat, aminek köszönhetően még stabilabb lett az adósságfinanszírozás. Külön kiemelendő, hogy miután 2013-ban az Európai Bizottság megszűntette a Magyarország ellen az akkor már közel egy évtizede zajló túlzottdeficit-eljárást, 2016-ra kikerültünk a makrogazdasági egyensúlytalansággal érintett tagállamok közül is. Történelmi mélységbe került munkanélküliség, míg a növekvő foglalkoztatottság és a célzott adócsökkentések a fogyasztás érdemi bővülését eredményezték. Az alacsony inflációs környezetben a bérek és az ellátások megőrizték vásárlóerejüket, aminek nyertesei a magyar családok lettek. Mindeközben a külkereskedelmi többlet tovább javította az ország külső egyensúlyát. Bár a gazdasági növekedés üteme némiképp elmaradt az előrejelzéstől, mégis az uniós átlagnál nagyobb mértékben bővült a hazai gazdaság.
A hazai költségvetés nem csupán az elfogadásakor biztosított jelentős többletforrásokat szinte minden szakterületnek, hanem módosításával tovább emelkedtek az egyes ágazatokra jutó források. Ezek közül kiemelendő a jóléti kiadások (nyugdíj, családtámogatások), az otthonteremtést elősegítő, valamint a gazdasági növekedést célzó kiadások növekedése. Továbbá elkerülhetetlen feladat volt forrást biztosítani az illegális bevándorlás és a határok védelme indokolta migrációs nyomás kezeléséhez és a terrorizmus elleni fellépéshez.
A 2016. évi költségvetés volt az első, melyet a korábbi gyakorlattól eltérően nem az őszi, hanem a tavaszi ülésszakban tárgyalt meg és fogadott el az Országgyűlés. A kiszámíthatóság és a tervezhetőség jegyében így minden érintett kellő időben fel tudott készülni a fél évvel később hatályba lépő szabályozási változásokra. A 2016. év zárszámadása pedig minden kétséget kizáróan igazolja, hogy a költségvetés végrehajtása jogszerű és tervszerű volt. Ezt erősíti meg az Állami Számvevőszéknek a törvényjavaslathoz készített jelentése is.
(Nemzetgazdasági Minisztérium)