Eredményes és sikeres az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (EKÁER) bevezetése, a rendszer hozzájárul a magyar gazdaság fehéredéséhez, már több uniós tagállam adóhatósága is érdeklődött a NAV-nál a bevezetés tapasztalatairól - mondta Tállai András parlamenti államtitkár kedden Budapesten a tárca sajtótájékoztatóján.

Ismertette: június 15-ig több mint 43 ezer vállalkozás regisztrált a rendszerbe, az érintett cégek több mint 4,6 millió EKÁER-számot igényeltek.

Varga Árpád, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) elnökhelyettese kiemelte: az EKÁER bevezetése óta ellenőrzött cégeknél 6,4 milliárd forint tényleges adótartozást tártak fel.

Tállai András elmondta: a sikerességet a vállalkozások pozitív visszajelzése is bizonyítja, a cégek többsége jelezte, hogy alig néhány hónappal az EKÁER éles üzembe helyezése óta tisztult a piac. A NAV olyan visszajelzéseket kapott, hogy a tisztességes cégek több megrendelést kapnak a rendszer bevezetése óta, például a hús-, zöldség-, és gyümölcsszállítóknál, illetve az építőiparban tapasztalták ezt - tette hozzá az államtitkár.

Kiemelte: a piaci visszajelzések alapján az acélipari szektor szereplői is azt tapasztalták, hogy az év eleje óta gyakorlatilag eltűntek a magyar piacról azok az acéliparban tevékenykedő cégek, amelyek korábban tisztességtelen piaci gyakorlatot követve tudtak profitot elérni.

Tállai András arról is szólt, hogy a rendszer informatikailag is jól vizsgázott, egyetlen nem tervezett leállás volt az EKÁER-ben az indulás óta.

Az államtitkár kiemelte: az Európai Unió Számvevőszéke is vizsgálta a rendszert, és pozitív megállapításokat tett a rendszerről, elismeréssel szólt arról, hogy az EKÁER képes a csalárd vállalkozások kiszűrésére. Elmondta: várakozásaik szerint az EKÁER idén 60 milliárd forint bevételt hozhat a központi költségvetésnek.

Varga Árpád kiemelte: az EKÁER bevezetése óta "tisztán az EKÁER alapján" mintegy 8000 vizsgálatot végzett a NAV. Az EKÁER-ben a szállítmányoknál a vizsgálatok alapja a beérkező szállítóeszközök, a kamionok rendszáma, a különböző ellenőrző pontokon a rendszám alapján vizsgálják a szállítmányok haladását, nézik át a szállítmányok okmányait. A NAV EKÁER csoportjai a vizsgálatok alapján döntenek, hogy egy-egy szállítmány kockázatosnak mondható-e, vagy nem kockázatos, és tovább haladhat az országban - mondta a szakember.

Varga Árpád néhány, az EKÁER segítségével történt felderítésről is beszámolt, közülük például kiemelkedett az az alumínium-kereskedéssel foglalkozó, mintegy 1,6 milliárd forintos forgalmú láncolat, amelyet közelmúltban derítettek fel a NAV munkatársai, és amely mintegy 200 szállítmányt próbált küldeni egy alvó céghez.

(MTI)