A kormány elkötelezetten dolgozik azon, hogy a kerékpározás biztonságos, kényelmes, akadálymentes és egyre népszerűbb legyen Magyarországon – jelentette ki Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár a Mohácson megrendezett nemzetközi kerékpár-turisztikai konferencián.

A tanácskozáson a hazai kerékpáros turizmus fejlesztési lehetőségeiről és az EuroVelo projekt eddigi eredményeiről számoltak be a szakemberek.

Hazánkban a különböző közlekedési módokon belül a kerékpáros közlekedés aránya országos szinten 19%, ami magasan meghaladja az Európai Uniós átlagot. Az elmúlt években nemcsak a kisebb vidéki településeken, hanem a nagyvárosi közlekedésben is dinamikus fejlődés figyelhető meg ezen a téren – mondta el Becsey Zsolt.

Kép letöltéseFotó: Bartolf Ágnes

Kitért arra is: a kormányzat fontos feladatának tekinti, hogy a biztosítsa és javítsa a kerékpáros közlekedés alapvető feltételeit. Ezt elősegítendő már elkészültek a fejlesztéseket megalapozó célkitűző dokumentumok, így a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia (Stratégia) és az annak részét képező Országos Kerékpáros Koncepció és Hálózati Terv. Utóbbi a Stratégia általános törekvéseit követve határozza meg a kerékpározás területén a közép- és hosszú távú célokat, és a megvalósításukhoz szükséges eszközöket – közölte a helyettes államtitkár.

Becsey Zsolt a hazai kerékpáros fejlesztések fontos prioritásaként jelölte meg az összefüggő európai és – az ennek részét képező – hazai országos kerékpárforgalmi hálózat kialakítását. A kerekpáros közlekedést a közlekedési rendszer fontos elemének kell tekinteni, amelyet a biztonságos, kényelmes és akadálymentes biciklis közlekedés feltételeinek megteremtésével kell integrálni a teljes közlekedési rendszerbe.

A helyettes államtitkár beszédében emlékeztetett: a 2010–2014-es kormányzati ciklusban több mint 530 kilométernyi kerékpárút épült meg. Becsey Zsolt arról is tájékoztatott, hogy már előkészítés alatt áll az EuroVelo 6 útvonal Rajka–Budapest szakaszának megépítése, a Balatoni Bringakör komplex fejlesztése és a Budapest–Balaton útvonal létesítése. Emellett több kerékpárút-építés van folyamatban többek között a fővárosban, a Velencei-tónál és a Fertő-tó térségében is. A további fejlesztések alapjául szolgál majd az a várhatóan jövő tavaszra elkészülő felmérés, amely Magyarország teljes területére kiterjedően számba veszi a kerékpáros létesítményeket.

Kép letöltéseFotó: Bartolf Ágnes

Az „Iron Curtain Trail: Fenntartható közlekedés a Vasfüggöny Nyomvonal (Eurovelo 13) mentén” című Nemzetközi kerékpár-turisztikai konferencián a szakemberek az európai kontinens országait összekötő, 14 kerékpáros útvonalból álló hálózat legújabb eleméről tanácskoztak. A Vasfüggöny Nyomvonal az EuroVelo hálózat a 13-as számú útvonala. Ez az európai kerékpárút-hálózatok közül a leghosszabb – 10400 km –, amely magában foglalja a teljes magyar-osztrák, magyar-szlovén, magyar-horvát és magyar-szerb határszakaszt. A Vasfüggöny Nyomvonal projekt célja, hogy az útvonal délkelet-európai szakasza (Szlovákiától Törökországig) is felzárkózzon a fejlettebbekhez, javuljon a térség elérhetősége kerékpáron, kapcsolat alakuljon ki a közösségi közlekedés és a kerékpáros közlekedés között.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)