A következő évek nagyszabású fejlesztéseinek eredményeként a kerékpárt fő közlekedési eszközül választók aránya 20 százalék fölé nőhet Magyarországon – mondta el Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár a Bringázni élmény! konferencián 2014. december 2-án, Budapesten.

Magyarország 2007 és 2013 között európai szinten is kiemelkedő összeget, mintegy 60 milliárd forintot fordított kerékpáros fejlesztésekre. A további beruházásokat és intézkedéseket megalapozó dokumentumok a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ irányításával stratégiai, koncepcionális és program szinten is elkészültek – fejtette ki a helyettes államtitkár.

Kép letöltéseFotó: Bartolf Ágnes

A Kormány korábbi döntésének megfelelően kiemelt beruházásként valósulhat meg az EuroVelo 6 kerékpárút Rajka-Budapest szakasza, a Budapest-Balaton kerékpárút, az ezeket összekapcsoló fővárosi szakaszok és a Balatoni Bringakör kiépítése, kiegészítése, korszerűsítése. Az elkészült megvalósíthatósági tanulmányok szerint az összesen több mint 760 kilométernyi fejlesztés teljes beruházási költsége nettó 25 milliárd forint. A fővárosi szakaszok kivételével három ütemben tervezett kivitelezések minden elemükben 2020-ra fejeződhetnek be, de a legnagyobb léptékű első körös munkálatok 2017-2018-ra lezárulhatnak összesen 250 kilométeren.

Becsey Zsolt hangsúlyozta, hogy a határon átnyúló fejlesztések az új infrastruktúrakapcsolatok megteremtésén túl a helyi önkormányzatok, közösségek közötti együttműködést, területi kohéziót is erősítik. 2007 és 2013 között a határmenti együttműködési programok keretében 33 beruházásban összesen mintegy 500 km kerékpáros létesítmény épült 60 millió euró támogatással. A közös munka folytatásáról jelenleg is zajlanak az egyeztetések a szomszédos országokkal.

Kép letöltéseFotó: Bartolf Ágnes

A helyettes államtitkár hozzátette, hogy rendezni kell a kerékpáros létesítmények üzemeltetésének és fenntartásának kérdését is. Ennek hiányában a jelentős beruházással létrehozott infrastruktúra állapota súlyos vagyonvesztést okozva folyamatosan romlik: a kerékpárutakat benövi a gaz, a burkolat minősége egyre kevésbé teszi lehetővé a biztonságos közlekedést. A Bringázni élmény! projekt keretében kidolgozott döntéselőkészítő javaslat szerint megoldást jelenthet egy, a fő hálózati elemek fenntartását és üzemeletetését finanszírozó, elkülönített alap létrehozása. A szaktudást igénylő feladatokat az önkormányzatok helyett központilag vagy térségi szinten kijelölt szervezet látná el egységes követelményrendszerhez igazodva. A kiválasztott üzemeltetési modellt első lépésben egy vagy több mintaterületen kipróbálnák. A kísérleti alkalmazás gyakorlati tapasztalatainak birtokában véglegesített rendszert aztán országosan is bevezetnék.

A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ az Új Széchenyi Terv forrásaiból valósította meg a Bringázni élmény! mottójú Kerékpáros Fejlesztési Programot. A 768 millió forint összköltségű projektben egyebek mellett döntéselőkészítési és megvalósíthatósági tanulmányok készültek a kiemelt kerékpáros beruházások előkészítése, a már kiépített hálózat fenntartási lehetőségeinek vizsgálata céljából.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)