Több területen is új lendületet adhatnak az ágazat fejlődésének a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkársága által előkészített, rendeleti szintű előírások. Megújul az útügyi műszaki szabályozás, megteremtődnek a gumibitumen alkalmazását és az automatizált járművek hazai kifejlesztését támogató jogi keretek.

Az útügyi műszaki szabályozás szakmai követelmény- és fogalomrendszere jelentős változásokon ment keresztül az elmúlt években. Így szükségessé vált a teljes közúti szabályozás felülvizsgálata, amely 2016 májusában megkezdődött, és széleskörű szakmai egyeztetéseket követően az év végére befejeződött. Az áttekintés eredményeként a meglévő jogszabályok, egyéb előírások aktualizálásán túl a szabályozás egyszerűsítésére, új rendelkezések megalkotására is átfogó javaslat készült.

A Közlekedéspolitikáért Felelős Államtitkárság az irányítása alá tartozó építtetőkkel egyetértésben, egyedi kérelmek alapján eddig is lehetővé tette a gumibitumen alkalmazását. A 2014-ben átadott Villány elkerülő út pályaszerkezetének valamennyi aszfaltrétege gumibitumenes keverékekből épült. A Komplex útfelújítási programban 2016-ban elvégzett munkálatok során a kivitelezők közel 39 ezer tonna gumibitumenes aszfaltkeveréket építettek be. Az országos közúthálózaton a legtöbb gyakorlati tapasztalat Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén és Jász-Nagykun-Szolnok megyében gyűlt össze. Az érintett útszakaszokon forgalom által okozott nyomvályúsodás, egyéb deformáció nem mutatható ki. Az előkészített miniszteri rendelet a korszerű, költséghatékony technológia további térnyerését alapozza meg.

A visegrádi országok képviselői 2016 novemberében szándéknyilatkozatot írtak alá a Nemzetgazdasági Minisztérium által szervezett Regionális Digitális Konferencián (Regional Digital Summit), Budapesten. A dokumentum a magas szinten vagy teljesen automatizált járművek és járműtechnológiák szabad forgalmú közúti közlekedésének megteremtése felé tett első lépésként értékelhető. A szándéknyilatkozat szakmai előkészítésével párhuzamosan a fejlesztési tárca egy kapcsolódó jogszabálytervezet is megalkotott. A szabályozás célja, hogy a tervezők, gyártók kiváló vezetési jellemzőkkel rendelkező automatizált járműveket fejlesszenek ki, amelyek valamennyi úthasználó számára magas fokú biztonságot garantálnak. Az előírások egyértelmű feltételeket szabnak a járműfejlesztő vállalkozásra, a tesztautóra, a tesztvezetőre és a tesztre.

A Közlekedéspolitikáért Felelős Államtitkárság befejezte a pilóta nélküli légi járművek repülésére vonatkozó jogszabály-tervezet szakmai előkészítését is. A tervezet a német mintát követve átlátható és kiszámítható szabályozásra tesz javaslatot, amely méret alapján kategóriákba sorolja a drónokat, általános jelleggel meghatározza használatuk alapvető feltételeit, az egyes kategóriákhoz kapcsolódóan pedig további részletes szabályokat tartalmaz, pl. felelősségbiztosítás meglétét követeli meg. Az előírások a pilóta nélküli légi járműveket használó személyekre vonatkozó elvárásokat is rögzítenek. A javasolt rendelkezések egyszerre segítik a különböző méretű és felhasználási területű drónok alkalmazását, az iparági kutatás-fejlesztést, és nyújtanak védelmet az eszközöket nem használók számára a személyek, épületek és területek megközelíthetőségére vonatkozó előírásokkal.

Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „Az előkészített szabálymódosítások az érintett területeken új lendületet adhatnak a közlekedés fejlesztésének, általuk Magyarország lépést tarthat az ágazat globális folyamataival, trendjeivel is. A készülő miniszteri rendeletek közigazgatási egyeztetése és társadalmi véleményeztetése a közeljövőben megkezdődhet.”

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium; Kommunikációs Főosztály)